• ფორმულა 1: გრან პრი 2019

    2019 წლის ფორმულა ერთის გრან პრი სარბოლო სესიებით

  • ავტომობილის თვითდიაგნოსტიკის ფუნქცია

    თანამედროვე და, მით უმეტეს, მომავლის „ჭკვიანი ავტომობილის“ ტექნიკური სისტემის მართვა წარმოუდგენელია მისი შემადგენელი მექანიზმებისა და მოწყობილობების მუშაობის მუდმივი (თვით)დიაგნოსტიკის გარეშე. ეს აუცილებელია, რათა მართვის სისტემამ დროულად მოახდინოს რეაგირება სისტემაში მომხდარ არასტანდარტულ მოვლენებზე და ეცადოს, თავად აღმოფხვრას იგი; ან ოპერატიულად გააფრთხილოს მძღოლი უწესივრობების შესახებ; ან (უკიდურეს შემთხვევაში) დაიმახსოვროს ისინი, რათა მოთხოვნისთანავე მიაწოდოს მათ შესახებ ინფორმაცია სერვისის თანამშრომელს (ან მძღოლს).

  • Sir Vival - ექსპერიმენტალური უსაფრთხო ავტომობილი შორეული წარსულიდან

    არსებობენ ავტომობილები, რომლებიც ხანდახან დროს უსწრებენ: ტექნოლოგიით, ვიზუალით თუ ა.შ. უშუალოდ კი ეს ერთგვარი "მუშტაიდის საბავშვო მანქანა" სინამდვილეში 1958 წლის Sir Vival-ია. რომელიც ვოლტერ ჯერომის შთაგონებთი მისია იყო შეექმნა მსოფლიოში ყველაზე დაცული ავტომობილი. პროექტი 10 წელი გაგრძელდა. საბოლოო ჯამში, მას მართალია დასახული მიზანი ბოლომდე ვერ გამოუვიდა მაგრამ მისმა ქმნილებამ მსოფლოში ყველაზე უცნაური ავტომობილის ტიტული მაინც დაიმსახურა. რეალურად, იგი ერთ-ერთი პირველი ავტომობილია 1957 წლის Aurora-სთან ერთად რომელიც ექსპერიმენტალურ უსაფრთხო ავტომობილად შეიქმნა.

  • საავტომობილო შიგაწვის ძრავები

    საავტომობილო ტრანსპორტში დღეისთვის გამოყენებულია ნავთობური წარმოშობის თხევად საწვავზე (ან აირად საწვავზე) მომუშავე შიგაწვის ძრავები. აღნიშნული ენერგეტიკული დანადგარის დანიშნულებაა ნავთობური წარმოშობის საწვავის წვის შედეგად მიღებული ქიმიური ენერგია გარდაქმნას მექანიკურ ენერგიად.

  • რა არის Top fuel და რით განსხვავდება ბენზინისაგან

    თუკი გნებავთ შექმნათ მაღალი სიძლიერის მქონე 4 ტაქტიანი (Stroke) ძრავა, არსებობს რამოდენიმე მეთოდი მის მისაღწევად. პირველი: გავზარდოთ ტაქტი. მეორე: დავაყენოთ ტურბინა/სუპერჩარჯერი. მესამე და ბოლო: შევცვალოთ ბენზინი სხვა უფრო ენერგეტიკული საწვავით. ხოლო რაც შეეხება Top fuel დრაგსტერებს, სამივეს ერთიანად აკეთებენ.

Followers

Wednesday, July 8, 2015

Dyno Tested: 2015 Subaru WRX vs. 2015 Subaru STI

The WRX's new engine faces off against the STI's old standby.



Subaru set the stage for this family rivalry. Back in December, the all-new 2015 WRX leapt into contention for our sports sedan dollars. Now the 2015 STI is doing the same, and it's bringing along a bunch of tried and true technology from its predecessor, including the port-injected 2.5-liter engine. At only 305 turbo-laggy horsepower, though, the STI ekes out just 37 more horsepower than the 268-hp WRX.


The Subarus2015 Subaru WRX2015 Subaru WRX STI
Horsepower (mfr. claimed)268 @ 5600 rpm305 @ 6000 rpm
Torque (mfr. claimed)258 lb.-ft. @ 2000-5200 rpm290 lb.-ft. @ 4000 rpm

Dyno Test

We know the STI is the best choice for railing down your favorite canyon, but could the more sophisticated turbocharged 2.0-liter engine of the WRX actually be the quicker, better option for everyday driving? We talked our friends at K&N into letting us horse around on their dyno and found out.


Dyno Results2015 Subaru WRX2015 Subaru WRX STI
Horsepower223 hp @ 5800 rpm247 hp @ 6400 rpm
Torque245 lb-ft @ 3850 rpm243 lb-ft @ 5000 rpm 

Lag Torture Test

Perhaps more telling than peak horsepower and torque figures are improvements to turbo lag. Senior Editor Jason Cammisa concocted a test that would illustrate the differences between the FA engine in the WRX and the older 2.5-liter in the STI. Look at the dyno chart below and follow along as we analyze the torque results.

  • At the beginning of the test, both engines are producing about 130 lb-ft after one second of throttle.
  •  At the 2-second mark, the STI is up to 135; the WRX is already at 165 lb-ft.
  •  At the 3-second mark, the STI is only at 140 lb-ft. The WRX is at a whopping 180 lb-ft!
  • At the 4-second mark, when the STI has managed to get to 145, the WRX is nearing 190.
  •  At the 5-second mark, the STI is just pushing past 150 lb-ft; the WRX is nearing 200.
  •  And when the WRX is making full torque (210 lb-ft in this case), the STI is only at 165.

What the graph shows is that the WRX can get to full boost in about 6.75 seconds, while the STI takes about 9.5 seconds. It's a big difference, but more important is what happens in the meantime as boost is building. That improvement in turbo lag is a big help on the road, where throttle input is more modulated and running to the top of the tach is a little obnoxious.

When you want to hustle on the track, though, there's no question which car to choose. We took both cars out for our complete battery of tests; you'll see the results soon enough. For now, we'll just show you the very impressive acceleration times.

Acceleration
2015 Subaru WRX
2015 Subaru WRX STI

1 Foot (Rollout)
0.2
0.2
Rolling Start, 5–60 MPH
7.0
7.1
0–10 MPH
0.2
0.2
20
0.7
0.6
30
1.5
1.3
40
2.6
2.4
50
3.7
3.3
0–60 MPH
5.2
4.8
70
6.9
6.2
80
8.6
8.2
90
11.2
10.2
100
13.7
12.6
110
17.0
16.2
120
(no data)
20.1
Quarter-Mile
13.7 seconds @ 99.5 MPH
13.3 seconds @ 102.8 mph
Top Speed
174 mph (electronically limited)
155 mph (electronically limited)

We'll be bringing you complete test results for both cars soon. In the meantime, here's what happens when you leave us alone with a wrench and two Subarus.

Correction:The top speed notations crossed out above are incorrect. They were erroneously included in the final draft. We regret the confusion this may have caused.