• ფორმულა 1: გრან პრი 2019

    2019 წლის ფორმულა ერთის გრან პრი სარბოლო სესიებით

  • ავტომობილის თვითდიაგნოსტიკის ფუნქცია

    თანამედროვე და, მით უმეტეს, მომავლის „ჭკვიანი ავტომობილის“ ტექნიკური სისტემის მართვა წარმოუდგენელია მისი შემადგენელი მექანიზმებისა და მოწყობილობების მუშაობის მუდმივი (თვით)დიაგნოსტიკის გარეშე. ეს აუცილებელია, რათა მართვის სისტემამ დროულად მოახდინოს რეაგირება სისტემაში მომხდარ არასტანდარტულ მოვლენებზე და ეცადოს, თავად აღმოფხვრას იგი; ან ოპერატიულად გააფრთხილოს მძღოლი უწესივრობების შესახებ; ან (უკიდურეს შემთხვევაში) დაიმახსოვროს ისინი, რათა მოთხოვნისთანავე მიაწოდოს მათ შესახებ ინფორმაცია სერვისის თანამშრომელს (ან მძღოლს).

  • Sir Vival - ექსპერიმენტალური უსაფრთხო ავტომობილი შორეული წარსულიდან

    არსებობენ ავტომობილები, რომლებიც ხანდახან დროს უსწრებენ: ტექნოლოგიით, ვიზუალით თუ ა.შ. უშუალოდ კი ეს ერთგვარი "მუშტაიდის საბავშვო მანქანა" სინამდვილეში 1958 წლის Sir Vival-ია. რომელიც ვოლტერ ჯერომის შთაგონებთი მისია იყო შეექმნა მსოფლიოში ყველაზე დაცული ავტომობილი. პროექტი 10 წელი გაგრძელდა. საბოლოო ჯამში, მას მართალია დასახული მიზანი ბოლომდე ვერ გამოუვიდა მაგრამ მისმა ქმნილებამ მსოფლოში ყველაზე უცნაური ავტომობილის ტიტული მაინც დაიმსახურა. რეალურად, იგი ერთ-ერთი პირველი ავტომობილია 1957 წლის Aurora-სთან ერთად რომელიც ექსპერიმენტალურ უსაფრთხო ავტომობილად შეიქმნა.

  • საავტომობილო შიგაწვის ძრავები

    საავტომობილო ტრანსპორტში დღეისთვის გამოყენებულია ნავთობური წარმოშობის თხევად საწვავზე (ან აირად საწვავზე) მომუშავე შიგაწვის ძრავები. აღნიშნული ენერგეტიკული დანადგარის დანიშნულებაა ნავთობური წარმოშობის საწვავის წვის შედეგად მიღებული ქიმიური ენერგია გარდაქმნას მექანიკურ ენერგიად.

  • რა არის Top fuel და რით განსხვავდება ბენზინისაგან

    თუკი გნებავთ შექმნათ მაღალი სიძლიერის მქონე 4 ტაქტიანი (Stroke) ძრავა, არსებობს რამოდენიმე მეთოდი მის მისაღწევად. პირველი: გავზარდოთ ტაქტი. მეორე: დავაყენოთ ტურბინა/სუპერჩარჯერი. მესამე და ბოლო: შევცვალოთ ბენზინი სხვა უფრო ენერგეტიკული საწვავით. ხოლო რაც შეეხება Top fuel დრაგსტერებს, სამივეს ერთიანად აკეთებენ.

Followers

Friday, August 24, 2018

Aston Martin-ის უახლესი მოდელი ყველაზე მძლავრი ლეგალური ჰიპერქარია


Aston Martin-ი Valkyrie-ს წარდგენამდე (რომელიც წლის ბოლოს გაიმართება) გვაუწყის, რომ მის მომავალ ჰიპერქარს რეკორდულად დიდი ძრავა ექნება მოთავსებული. სამშაბათს, Cosworth-მა გაავრცელა ამბავი იმის შესახებ, რომ აღნიშნული ძრავა ატმოსფერული იქნება და 1.130 ცხენის ძალას გამოიმუშავებს. რაც, ყველაზე დიდი მაჩვენებელია გზისთვის განკუთვნილი (ლეგალური) ავტომობილისთვის მსოფლიოში.

თვითონ ძრავა V ტიპის 12 ცილინდრიანი 6.5 ლიტრი მოცულობისაა. ასევე ამით, კომპანიის პირობაც ასრულდა, რაშიც იგულისხმებოდა კონკრეტული მონაცემებით 1000 ცხენის ძალის გარშემო "ყოფნას".



მანამდე, Red Bull Racing-ის აეროდინამიკოსმა ადრიან ნევეიმ Autocar-თან საუბრისას აღნიშნა, რომ V12-ის არჩევა მის კონკურენტ V6-თან შედარებით მოხდა წონისა და სხვა ელემენტების გათანაბრებით. V12 არსებითაც უფრო უკეთესად ბალანსირებულია , რამაც უზრუნველყო სტრუქტურული დაყენების უპირატესობა. აღნიშნული კონფიგურაციის წონას დიდად არ შეუშინებია ინჟინრები, რადგანაც მასიური 6 ცილინდრიანი ძრავა ტურბოდამჭირხნით თითქმის იგივეს იწონის, რასაც ატმოსფერული V12.

აღნიშნული ძრავა იქნება გამოყენებული სხვადასხვა დისციპლინაში, როგორებიცაა: F1 ტრეკის დროები, სადაც Valkyrie AMR Pro მიიღებს მონაწილეობას და სხვა. Aston Martin-ის Red Bull Racing-ის გუნდის უფროსს კრისტიან ჰორნერს სჯერა, რომ აღნიშნული ავტომობილი Porsche 919 Evo-ს ახლად დამყარებულ რეკორდს მოხსნის ნიუბურგრინგზე.


კომპანია 175 მოდელის წარმოებას აპირებს. აქედან, 25 AMR Pro-ს ვარიანტი იქნება. 

თითოეულის ფასი 2.6 მილიონი დოლარია.

ანთების მულტიპლექსური ჩამრთველი

საავტომობილო ძრავას გაშვების სისტემის კომპიუტერული მართვის ერთ-ერთი უმთავრესი ობიექტი არის სტარტერი და მისი წრედი.

უპირველეს ყოვლისა, უნდა ითქვას, რომ ძრავას მართვის მოდულისა და ანთების ჩამრთველის გარდა, თანამედროვე ავტომობილებზე მტკიცედ დამკვიდრდა სტარტერის მართვის ელექტრომაგნიტური მოწყობილობები: სოლენოიდი და ჩართვის რელე. ამ მოწყობილობათა გამოყენება იმითაცაა გამართლებული, რომ სტარტერს მძლავრი ელექტროძრავა აქვს, რომელიც 300 ა-მდე დენს მოიხმარს (სხვაგვარად იგი ძრავას მუხლა ლილვს ვერ ააბრუნებს). ასეთი ძალის დენით სტარტერის კვებისათვის კი საკმაოდ დიდი კვეთის კაბელია საჭირო, რომლის ანთების ჩამრთველთან მიერთება მოუხერხებელია. რელე და სოლენოიდი კი ერთად იძლევა მცირე კვეთის სადენების გამოყენების საშუალებას. როგორც წესი, სოლენოიდი სტარტერის კორპუსშივეა ჩამონტაჟებული (თუმცა, არსებობს სტარტერები, რომელთა სოლენოიდი ცალკე, ძრავას ნაკვეთურშია განლაგებული). სტარტერის კორპუსში განლაგებული სოლენოიდი ორმაგ ფუნქციას ასრულებს: იგი კრავს წრედს უშუალოდ აკუმულატორთა ბატარეასა და სტარტერის ელექტროძრავას შორის, აგრეთვე უზრუნველყოფს ბენდექსის ამოქმედებას. შედარებით მოძველებულ სისტემებში სოლენოიდი ანთების კოჭისაკენ მიმავალ შემოვლით წრედსაც რთავდა. თუმცა, დღეისათვის ეს სქემა ნაკლებად გამოიყენება. სოლენოიდის ხვია ორი ნაწილისაგან შედგება: შეზიდვისა და შეკავების ხვიებისაგან. ეს იმითაა განპირობებული, რომ სოლენოიდის ღუზის შესაზიდად და ბენდექსის ასამოძრავებლად მძლავრი ელექტრომაგნიტური ველია საჭირო, შესაკავებლად - უფრო სუსტი. ამიტომ სოლენოიდის ჩართვისას ორივე ხვია მუშაობს, შემდეგ კი, როდესაც ბატარეიდან სტარტერზე დენი პირდაპირ მივა, შეზიდვის ხვია გაითიშება და ჩართული რჩება მხოლოდ შეკავების ხვია.

დაბლა გამოსახულია შედარებით მოძველებული სქემა, რომელშიც სოლენოიდის ხვიებზე დენი ანთების გასაღებიდან მიდის.

სტარტერის სოლენოიდის წრედი.

სტარტერის წრედის მართვის უფრო თანამედროვე სქემებში კი სოლენოიდის ხვიებს დენი პირდაპირ აკუმულატორების ბატარეიდან, ოღონდ ჩართვის რელეს კონტაქტების გავლით მიეწოდება. ჩართვის რელეს ელ. მაგნიტურ კოჭაზე კი დენი მიდის ანთების გასაღების START პოზიციიდან.

ანთების ჩამრთველიდან სტარტერის სოლენოიდის მართვის წრედი. როდესაც კონტაქტი (ისარი) Off მდგომარეობიდან Start-ზე გადავა, სოლენოიდის წრედი რელეს კონტაქტის გავლით შეიკვრება.

ამ კოჭას უფრო მცირე სიდიდის დენი სჭირდება, ვიდრე სტარტერის სოლენოიდს. ამრიგად, სტარტერის რელე დიდი დენისაგან ანთების ჩამრთველსაც იცავს. განმარტებისათვის აქვე აღვნიშნავთ, რომ საზოგადოდ, ანთების ჩამრთველის პოზიციებია: LOCK - ამ პოზიციაში ჩამრთველის ყველა კონტაქტი გათიშულია; მექანიკურადაა დამოდულილი საჭის თვალი და ავტომატური კოლოფის სელექტორი. ბევრ ავტომობილზე ანთების გასაღების ბუდიდან გამოძრობა მხოლოდ ამ პოზიციაში შეიძლება; OFF - ყველა ელექტრული სისტემა, რომელიც კვებას ანთების ჩამრთველის გავლით იღებს, გათიშულია; საჭის თვალი და სელექტორი განმოდულილია; ACC - ამ პოზიციაში დენი მიეწოდება ყველა მომხმარებელს, სტარტერის, ძრავასა და ანთების მართვის მოდულების გარდა; RUN, იგივე ON - დენი მიეწოდება ყველა სისტემას, სტარტერის გარდა; START - დენი მიეწოდება სტარტერს, ძრავას მართვის, ანთებისა და სხვა სისტემებს. ამ პოზიციაში თუ ანთების გასაღებს ხელს გავუშვებთ, იგი ავტომატურად ჩადგება RUN პოზიციაში. ამიტომ ამ ორი პოზიციის წრედებს აღნიშნავენ სახელით: RUNSTART. 

თანდათან წარსულს ბარდება ის დრო, როდესაც ანთების გასაღების ბუდეზე მრავალი სადენი მიდიოდა. სულ უფრო მეტი ავტომწარმოებელი უპირატესობას ანიჭებს ანთების მულტიპლექსურ ჩამრთველს, რომელსაც მართვის მოდულთან სულ ორი სადენი აკავშირებს.
 ანთების მულტიპლექსური ჩამრთველის ელექტრონული წრედის სქემა.

ამრიგად, სხვადასხვა წრედებს უკვე კონტროლერი რთავს, უფრო ზუსტად, მათი მართვის მოდულებს უგზავნის შესაბამის სიგნალს - იმის მიხედვით, თუ რომელ პოზიციაშია ანთების ჩამრთველი. ამიტომაცაა ტრადიციული „ანთების საკეტის“ ნაცვლად უფრო ზუსტი დასახელება „ანთების ჩამრთველი“.

თანამედროვე ავტომობილებზე კონტროლერი სტარტერის წრედსაც მართავს. ქვევით, ნახ.-ზე 7.36, ნაჩვენებია ასეთი სქემა. ცხადია, იგი მეტად მარტივია მართვის რეალურ წრედთან შედარებით, რამდენადაც კონტროლერს, ჩამრთველის პოზიციის გარდა, მრავალი სხვა ფაქტორის გათვალისწინებაც უწევს. ასე რომ, ანთების ჩამრთველი შეიძლება START პოზიციაშიც იდგეს, მაგრამ კონტროლერმა სტარტერის ჩართვა მაინც არ დაუშვას. ასე მოხდება, მაგ., იმ შემთხვევაში, კონტროლერმა აღმოაჩინა, რომ აკუმულატორების ბატარეის მუხტი საშიშ ზღვრამდე დაეცა. შეიძლება მოხდეს პირიქითაც: საშიშად დაბალი მუხტის პირობებში კონტროლერმა „სდექ-სტარტის“ ფუნქცია გათიშოს და არ დაუშვას ძრავას ჩაქრობა (გაშვების სისტემაში ენერგეტიკული ბალანსის მართვის პრინციპების თაობაზე ქვემოთ უფრო დაწვრილებით ვისაუბრებთ).

სტარტერის წრედის კომპიუტერული მართვის უმარტივესი სქემა.

სტარტერის მართვის განსაკუთრებული სტრატეგია ხორციელდება ავტომობილებზე, რომლებიც აღჭურვილია ავტომატური გადაცემათა კოლოფით. ამ სტრატეგიას „სტარტერის უსაფრთხო ჩართვა“ ეწოდება და გულისხმობს, რომ სტარტერი ჩაირთვება მხოლოდ იმ შემთხვევაში, თუ კოლოფის სელექტორის ბერკეტი გადაყვანილია „დგომის“ (P) ან ნეიტრალურ“ (N) პოზიციაში. ნახ.ზე 7.37 ნაჩვენებია სტარტერის უსაფრთხო ჩართვის წრედი.

სტარტერის უსაფრთხო ჩართვის წრედი (სქემაზე ინგლისურად მითითებულია სადენების ფერები: RED-წითელი; BLK-შავი და ა.შ.)

ავტომობილის ძირითადი სისტემების გარდა, გაშვების მართვის სტრატეგია დაკავშირებულია უსაფრთხოების ან ავტომობილის გატაცების საწინააღმდეგო სისტემებთანაც. ამ მხრივ თვალსაჩინო მაგალითია იმმობილაიზერი. 

იმმობილაიზერი არის ავტომობილის გატაცების საწინააღმდეგო სისტემის სახესხვაობა. იგი აღკვეთს ძრავას არასანქცირებულ გაშვებას როგორც ყალბი გასაღებით, ასევე საერთოდ გასაღების გარეშეც. როგორც მოწყობილობა, იმმობილაიზერი არის ტრანსპონდერი, ანუ უმავთულო გადაცემის სისტემა. ეს ნიშნავს, რომ სისტემა მუშაობს რადიოსიგნალით, რომელსაც უზრუნველყოფს ანთების საკეტის ცილინდრში დახვეული რგოლისებური ანტენა. იმმობილაიზერი არის საშტატო, რომელიც სერიულ ავტომობილებზე დგება. მას აქვს საკუთარი მართვის მოდული - სიგნალების მიმღებ-გადამცემი, რომელიც ურთიერთქმედებს ძრავას მართვის მოდულთან (ნახ. 95) და მისი მეშვეობით ბლოკავს ძრავას შეფრქვევისა და ანთების სიტემებს. ავტომობილზე შეიძლება იდგეს დამატებითი იმმობილაიზერიც, რომელიც რელეს მეშვეობით თიშავს რომელიმე მნიშვნელოვან (მაგ., სტარტერის) წრედს და აღკვეთს ძრავას არასანქცირებულ გაშვებას.

ავტომობილის გაშვების, დამუხტვისა და იმმობილაიზერის სისტემების პრინციპული სქემა

საშტატო იმმობილაიზერი მოიცავს ანთების ჩიპ-გასაღებს, ანტენას და მართვის მოდულს. მისი მართვის ალგორითმი პაროლების მეშვეობით ხორციელდება. უმარტივესი პაროლია საიდენტიფიკაციო კოდი (ID Code). ანთების ჩართვისას იმმობილაიზერის მართვის მოდული, რადიოსიგნალის მეშვეობით, ჩართავს ტრანსპონდერს, რომელიც ჩიპგასაღების თავშია ჩამონტაჟებული. ეს უკანასკნელი აყალიბებს სიგნალს ID კოდის სახით. სიგნალს იჭერს რგოლური ანტენა და გადასცემს იმმობილაიზერის მართვის მოდულს, რომელიც მიღებულ სიგნალს ადარებს საკუთარ მეხსიერებაში შენახულ ეტალონს. თუ კოდები ერთმანეთს არ დაემთხვა, იმმობილაიზერის მოდული აყალიბებს შესაბამის სიგნალს ძრავას მართვის მოდულისათვის, რომელიც ბლოკავს ანთებისა და საწვავის შეფრქვევის სისტემებს. 

საშტატო იმმობილაიზერის შემდგომი განვითარებაა ცვლადი პაროლის იმმობოლაიზერი (rolling code), რომელშიც ანთების ჩართვის შემდეგ გამოყენებული კოდი მომენტალურად იცვლება ახლით. თუმცა, დაცულობის მხრივ ყველაზე საიმედოა დაშიფრული პაროლის იმმობილაიზერი (crypto code). აქ საიდენტიფიკაციო კოდს ემატება ფსევდო-შემთხვევით სიტყვაზე დაფუძნებული შიფრი, რომელიც ძრავას ყოველი გაშვებისას ახალია. პაროლის დაშიფვრამ შესაძლებელი გახადა ინტელექტუალური დაშვების ან უგასაღებო (Keyless) გაშვების სისტემების დამუშავება.