• ფორმულა 1: გრან პრი 2019

    2019 წლის ფორმულა ერთის გრან პრი სარბოლო სესიებით

  • ავტომობილის თვითდიაგნოსტიკის ფუნქცია

    თანამედროვე და, მით უმეტეს, მომავლის „ჭკვიანი ავტომობილის“ ტექნიკური სისტემის მართვა წარმოუდგენელია მისი შემადგენელი მექანიზმებისა და მოწყობილობების მუშაობის მუდმივი (თვით)დიაგნოსტიკის გარეშე. ეს აუცილებელია, რათა მართვის სისტემამ დროულად მოახდინოს რეაგირება სისტემაში მომხდარ არასტანდარტულ მოვლენებზე და ეცადოს, თავად აღმოფხვრას იგი; ან ოპერატიულად გააფრთხილოს მძღოლი უწესივრობების შესახებ; ან (უკიდურეს შემთხვევაში) დაიმახსოვროს ისინი, რათა მოთხოვნისთანავე მიაწოდოს მათ შესახებ ინფორმაცია სერვისის თანამშრომელს (ან მძღოლს).

  • Sir Vival - ექსპერიმენტალური უსაფრთხო ავტომობილი შორეული წარსულიდან

    არსებობენ ავტომობილები, რომლებიც ხანდახან დროს უსწრებენ: ტექნოლოგიით, ვიზუალით თუ ა.შ. უშუალოდ კი ეს ერთგვარი "მუშტაიდის საბავშვო მანქანა" სინამდვილეში 1958 წლის Sir Vival-ია. რომელიც ვოლტერ ჯერომის შთაგონებთი მისია იყო შეექმნა მსოფლიოში ყველაზე დაცული ავტომობილი. პროექტი 10 წელი გაგრძელდა. საბოლოო ჯამში, მას მართალია დასახული მიზანი ბოლომდე ვერ გამოუვიდა მაგრამ მისმა ქმნილებამ მსოფლოში ყველაზე უცნაური ავტომობილის ტიტული მაინც დაიმსახურა. რეალურად, იგი ერთ-ერთი პირველი ავტომობილია 1957 წლის Aurora-სთან ერთად რომელიც ექსპერიმენტალურ უსაფრთხო ავტომობილად შეიქმნა.

  • საავტომობილო შიგაწვის ძრავები

    საავტომობილო ტრანსპორტში დღეისთვის გამოყენებულია ნავთობური წარმოშობის თხევად საწვავზე (ან აირად საწვავზე) მომუშავე შიგაწვის ძრავები. აღნიშნული ენერგეტიკული დანადგარის დანიშნულებაა ნავთობური წარმოშობის საწვავის წვის შედეგად მიღებული ქიმიური ენერგია გარდაქმნას მექანიკურ ენერგიად.

  • რა არის Top fuel და რით განსხვავდება ბენზინისაგან

    თუკი გნებავთ შექმნათ მაღალი სიძლიერის მქონე 4 ტაქტიანი (Stroke) ძრავა, არსებობს რამოდენიმე მეთოდი მის მისაღწევად. პირველი: გავზარდოთ ტაქტი. მეორე: დავაყენოთ ტურბინა/სუპერჩარჯერი. მესამე და ბოლო: შევცვალოთ ბენზინი სხვა უფრო ენერგეტიკული საწვავით. ხოლო რაც შეეხება Top fuel დრაგსტერებს, სამივეს ერთიანად აკეთებენ.

Followers

Thursday, November 16, 2017

ავტომობილის ძრავის და სხვა ძირითადი აგრეგატების ელექტრონული მართვის სისტემა


ელექტრონული მართვის სისტემა უზრუნველყოფს აგრეგატებსა და კვანძებში მიმდინარე სამუშაო პროცესების მართვას ონლაინ რეჟიმში. რაც, აუცილებელია აღნიშნული პროცესები ოპტიმალურ დონეზე წარმართოს. მაგალითად: შიგაწვის ძრავის გაგრილების სისტემაში არსებული გამაგრილებელი სითხის ტემპერატურის სენსორის მოპოვებული ინფორმაციის საფუძველზე, მართვის ბლოკი განსაზღვრავს ძრავის მუშაობის რამდენიმე პარამეტრს. მათ შორის, ძრავის ცილინდრის წვის კამერაში შეშვებული სამუშაო ნარევის პროპორციის, უქმსვლაზე (ხალასტოი) ძრავის მუშაობის ბრუნთა რიცხვს, ციფრული თერმოსტატის მოქმედებაში მოყვანის პერიოდს და სხვა.

გამაგრილებელი სითხის ტემპერატურის სენსორი


ავტომობილის აგრეგატების და კვანძების ელექტრონული მართვის სისტემებიდან ყველაზე მეტად რთული და სრულყოფილი, ძრავის მუშაობის ელექტრონული მართვის სისტემაა (სურათი პირველი). ძრავის ელექტრონული მართვის სისტემა, ისევე როგორც სხვა კვანძების მართვის სისტემები, ფუნქციონირებს ძირითადი სქემის მიხედვით. ინფორმაციის მომპოვებელი კომპონენტები > ინფორმაციის დამუშავების განყოფილება > ბრძანების შემსრულებელი ელემენტები. ინფორმაციის მომპოვებელი ელემენტები, ესაა სხვადასხვა სახეობისა და ტიპის სენსორები (სურათი მეორე), რომელთა საშუალებითაც ძრავის მუშაობის დროს ხორციელდება ძირითადი სამუშაო პარამეტრების მონიტორინგი. აღნიშნული ინფორმაციის საფუძველდე ძრავში მინდინარე პროცესის სამუშაო პარამეტრის მნშვნელობა კორექტირდება ისე, რომ მიღებული იყოს ძრავის მუშაობის ოპტიმალური რეჟიმი. ინფორმაციის გადამუშავების პროცესს ელექტრონულ მართვის სისტემაში ახორციელებს მართვის ბლოკი, რომელიც წარმოადგენს სრულფასოვან კომპიუტერებს და გარდა ინფორმაციის დამუშავებისა უზრუნველყოფს ძრავის მუშაობის რეჟიმის მაკორექტირებელი ბრძანების გაცემას. რაც შეეხება შემსრულებელ ელემენტებს, ესენია: სხვადასხვა ტიპის რელეები, სარქველები, აქტუატორები, სოლენოიდები (პატარა ელექტრო ძრავი), სხვადასხვა რეგულატორები და სხვა.

რელე

აქტუატორი


სოლენოიდი

რეგულატორი

შიგაწვის ძრავის გადამუშავებული აირების გამომშვები სისტემა

წვის შედეგად მიღებული პროდუქტების გამოშვება ძრავის ცილინდრიდან წარმოებს გამომშვები  სარქველის ან სარქველების დახმარებით, საიდანაც მაღალი ტემპერატურის მქონე ნამწვი აირები გამომშვები კოლექტორის გავლით ხვდება მაყუჩის მფილტრავ განყოფილებაში და გამოდის ატმოსფეროში. გადამუშავებულიაირების გამომშვებ სისტემას წაეყენება 2 ძირითადი მოთხოვნა:

1. უზრუნველყოს ნამწვი აირების ფილტრაცია ისე, რომ მინიმუმამდე იქნას დაყვანილი ნახშირორჟანგის და აზოტის ჟანგეულების შემცველობა, რაც მიიღწევა გამომშვებ სისტემაში კატალიზატორის გამოყენებით, აგრეთვე აირების შემცველობის მუდმივი მონიტორინგით.

2. ნამწვი აირები რაც შეიძლება დაბალი დონის ხმაურით გამოვიდნენ ატმოსფეროში. აღნიშნული მიიღზევა გადამუშავებული აირების გამომშვები სისტემის სპეციალური კონსტრუქციის გამოყენებით, რაც უზრუნველყოფს აირების სიჩქარის შემცირებას და შესაბამისად აირების გამოშვების ხმაურის დონის სიმცირეს.

გადამუშავებული აირების გამომშვები ზოგადი სისტემა შედგება: A - მაყუჩი, B - პირველი ლამბდა სენსორი (იგივე  Co) B (2) - მეორე ლამბდა სენსორი (იგივე ფართოზოლიანი ), C - კატალიზატორი, D - გამომშვები მილაკი, E - მილაკის კუდი.

გადამუშვებული აირების სისუფთავე დამოკიდებულია სატრანსპორტო საშუალებაში გამოყენებული საწვავის ხარისხზე, ასევე სატრანსპორტო საშუალების ტექნიკურ გამართულობაზე. კერძოდ: ძრავის მუშაობის პროცესის ელექტრონული მართვის სისტემაზე, რაც მოიცავს ისეთ ძირითად კვანძებს როგორიცაა: ანთების სისტემა, კვების სისტემა, აირ-გამანაწილებელი ფასების ელექტრონული მართვა, გაგრილების სისტემა და გადამუშავებული აირების გამომშვები სისტემა. აღნიშნული სისტემებიდან, ჩვენ განსახილველი გვაქვს მხოლოდ გადამუშავებული აირების მართვის სისტემა. გადამუშვებული აირების სისუფთავის კონტროლი ხორციელდება ელექტრონული მართვის სისტემის შესაბამისი სენსორებისა და შემსრულებელი ელემენტების გამოყენებით. კერძოდ: ინფორმაციის მომძიებელ ელემენტებად ანუ სენსორებად გამოყენებული გვაქვს ფართოზოლიანი და Co-ს შემცველობის განსაზღვრის ლამბდა სენსორები. ხოლო შემსრულებელ ელემენტად EGR (ნამწვი აირების რეცირკულაციის) სარქველი. ჩაბერვის სისტემის გამოყენების შემთხვევაში ე.წ wastegate ანუ წნევის სარეგულირებელი სარქველი, რომლის მოქმედებაში მოყვანაც ჩაბერვის სისტემაში არსებული წნევის ინფორმაციის საფუძველზე ხდება.

                               EGR სარქველი                                                 Wastegate სარქველი
                                  ორივე მათგანის ვიზუალი ხშირ შემთხვევაში განსხვავებულია


ლამბდა სენსორების დანიშნულებაა უზრუნველყონ მართვის ბლოკისთვის ინფორმაციის მიწოდება ნამწვ აირებში მავნე ნივთიერებების შემცველობის შესახებ. ამათგან Co-ს შემხველობის განმსაზღვრელი ლამბდა ზონდი და ფართოზილიანი ლამბდა ზონდი მუშაობს პრინციპითა და დანიშნულებით განსხვავებულია. კერძოდ: Co-ს მონიტორინგის ლამბდა სენსორი დგას გამომშვებ კოლექტორზე კატალიზატორამდე, ხოლო ფართოზოლიანი ლამბდა სენსორი კატალიზატორის შემდეგ. ანუ ფართოზოლიანი ლამბდა სენსორის დანიშნულებაა განსაზღვროს კატალიზატორის გავლის შემდეგ მავნე ნივთიერებების შემცველობა ნამწვ აირებში, რის საფუძველზეც ჩვენ შეიძლება ვიმსჯელოთ კატალიზატორის ვარგისიანობაზე.


ლამბდა სენსორი

Co-ს განმსაზღვრელი ლამბდა სენსორის მიერ დაფიქსირებული მავნე ნივთიერებების სიჭარბე ნამწვ აირებში ელექტრონული მართვის ბლოკს აიძულებს მოქმედებაში მოიყვანოს ნამწვი აირების რეცირკულაციის სარქველი (NARS, იგივე EGR), რომლის დახმარებით ნამწვი აირების განსაზღვრული ოდენობა ბრუნდება წვის კამერაში განმეორებითი დაწვისთვის. აღნიშნული საშუალებას გვაძლევს გამონაბოლქვის განსაზღვრულ მოცულობაში შევამციროთ მავნე ნივთიერებების რაოდენობა. ჩაბერვის სისტემაში არსებული წნევის სარეგულირებო სარქველი (wastegate) უზრუნველყოფს ჩაბერვის სისტემაში არსებული წნევის რეგულირებას ნამწვი აირების ტურბინის გვერდის ავლით გაშვების გზით.

EGR სარქველის მუშაობის ვიდეო

Sunday, November 12, 2017

შიგაწვის ძრავის შეზეთვის სისტემა


ძრავის მუშაობის თავისებურებიდან გამომდინარე, იმის გამო, რომ უმეტესად შეუღლებული დეტალები სრიალის ხახუნით მოძრაობენ ერთმანეთის მიმართ, აუცილებელია მიიღოთ სრიალის ხახუნის ის სახეობა, რომელიც მიკროდონეზე შემოწმებისას გორვის ხახუნის მახასიათებელს შეიცავს. აღნიშნულის მიზანია შემცირდეს მოხახუნე ელემენტების ცვეთის ინტენსიურობა, რომელიც ყველაზე მაღალია დეტალების მისახმარისების  პერიოდში და მისახმარისების პერიოდის გავლის შემდეგ აღნიშნული სიდიდე მუდმივია. ცვეთის ინტენსიურობის მუდმივობის შესაბარჩუნებლად, აუცილებელია ვუზრუნველყოთ ე.წ სველი (ან თხევადი) ხახუნი, ნაცვლად მშრალი ან ნახევრადმშრალის. სველი ხახუნი მიიღწევა მოხახუნე დეტალების ზედაპირზე ზეთის ინტენსიური მიწოდების შედეგად, რაშიც ძრავის შეზეთვის სისტემა გვეხმარება. მოხახუნე დეტალებისთვის მიწოდებული ზეთის ხარისხი უნდა შეესაბამებოდეს მუშაობის და სადატვირთო პირობებს ისე, რომ მოხახუნე ზედაპირზე მუდმივად იყოს ზეთის თხელი ფენა.

(სურათი: champion777.ucoz .com)

შეზეთვის სისტემის მთავარი ამოცანაა მუდმივად იყოს ზეთის თხელი ფენა მოხახუნე დეტალების ზედაპირზე.  ყველაზე დატვირთულ დეტალებს იგი წნევით მიეწოდება, ხოლო ნაკლებად დატვირთულს–გაშხეფვით და თვითდინებით.  ასევე, აგრილებს მოხახუნე ზედაპირებს და იცავს მათ კოროზიისაგან. შეზეთვის სისტემის მთავარი კონსტრუქციული ელემენტებია: ზეთის ტუმბო, ზეთის ფილტრი, შეზეთვის სისტემის სადინარები, (რიგ შემთხვევაში გამოიყენება ზეთის გაგრილების რადიატორი), შეზეთვის სისტემის ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი ელემენტია ზეთის კარტერი ე.წ რეზერვუარი.

როგორ მუშაობს ზეთი ძრავში

თანამედროვე ავტომობილებში შეზეთვის სისტემის ნორმალური ფუნქციონირებისთვის დამატებულია ელექტრონული მართვის ელემენტები. ესენია: ზეთის ტემპერატურის და სიბლანტის განმსაზღვრელი სენსორები.


 ზეთის ტემპერატურის სენსორი
სიბლანტის განმსაზღვრელი სენსორი 

ხოლო რაც შეეხება პროპილაქტიკურ მხარეს..


შეზეთვის სისტემის ტექნიკური მომსახურების ძირითადი სამუშაო და ზეთის შეცვლის სამუშო, რომელიც განეკუთვნება პროფილაქტიკურ სამუშაოების ჯგუფს. ზეთის შეცვლის პერიოდულობა დამოკიდებულია ავტომწარმოებელზე და კონკრეტულ საექსპულატაციო გარემოზე. ზეთის შეცვლის სამუშაო მოითხოვს შეირჩეს შესაბამისი მარკის ზეთი ჩამოვუშვათ კარტერიდან ნამუშავები ზეთი, დავხუროთ კარტერი, ჩავასხათ შედარებით დაბალი სიბლანტის ზეთი, (მაგალითისთვის სატრანსმისიო) ვამუშაოთ მაქსიმუმ 3 წუთის განმავლობაში და ჩამოვუშვათ აღნიშნული ზეთი. ამის შემდეგ, ძრავის მოხახუნე დეტალების ნამწვისგან გასაწმენდად გამოიყენება სპეციალური დანამატი. ზეთვისთვის აღნიშნულ დანამატს ვასხამთ ზეთის სასხმელი არხიდან, ვიდრე ზეთს შევცვლით. ვამუშავებთ მხოლოდ უქმსვლაზე 3-5 წუთის განმავლობაში, ჩამოვუშვებთ ნამუშევარ ზეთს, ვცვლით ნამუშევარ ფილტრს და ვაკეთებთ შეზეთვის სისტემის ახალი ზეთით შევსებას.

ავტომობილის ძრავის გაგრილების სისტემა

ძრავის გაგრილების სისტემის დანიშნულებაა უზრუნველყოს ძრავის ნორმალური თბური რეჟიმის შენარჩუნება. კერძოდ: არ მოხდეს ძრავის გადახურება ან ზედმეტად გადაციება. გაგრილების სისტემის ძირითადი განყოფილებაა ძრავის გამაგრილებელი სითხის პერანგი, რომელიც გარს აკრავს ძრავის ცილინდრების ბლოკს. გამაგრილებელი სითხის პერანგიდან აუცილებელია ზედმეტი ტემპერატურის მქონე სითხე გავუშვათ გამაგრილებელ რადიატორში, სადაც ხდება სითბოს ართმევა და ნორმალური ტემპერატურის სითხის მიწოდება კვლავ ძრავის ცილინდრების ბლოკისკენ. გამაგრილებელი სითხის ცირკულაციას გაგრილების სისტემაშo უზრუნველყოფს შესაბამისი ტუმბო (წყლის პომპა), რომელიც მოქმედებაშ მოდის მუხლა ლილვის დაბრუნების შედეგად.

გაგრილების სისტემის ზოგადი სქემა

გაგრილების სისტემა შედგება ორი განყოფილებისაგან.
1. ჩაკეტილი მოკლე წრე როდესაც გამაგრილებელი სითხე მოძრაობს მხოლოდ ცილინდრების ბლოკის არსებულ პერანგში და ასევე მიეწოდება სალონის გამათბობელის სისტემის რადიატორს. 
2. მოკლე წრეზე გამაგრილებელი სითხის დასაშვებ ტემპერატურაზე (80-100 გრადუსი) გათბობის შემდეგ თერმოსტატის საშუალებით მისი მიწოდება წარმოებს დიდ წრეზე რადიატორისკენ. სითხის ტემპერატურის ცვლილება რადიატორში წარმოებს ავტომობილის შემხვედრი ჰაერის ნაკადის მიერ, ხოლო თუ ავტომობილის სიჩქარე დაბალია და საკმარისი არ არის რადიატორში არსებული გამაგრილებელი სითხის ტემპერატურის დასაწევად, მას უზრუნველყოფს გაგრილების სისტემაში არსებული ვენტილიატორი.

ძრავის მოკლე და დიდ წრეზე მუშაობის ვიდეო

გამაგრილებელი სითხის ტემპერატურის ცვლილებასთან ერთად იცვლება მისი მოცულობაც. კერძოდ: გაცხელების შემთხვევაში სითხის მოცულობა იმატებს, ამიტომ აუცილებელია, რომ ავიცილოთ თავდან გაგრილების სისტემაში სითხის დონის კლება ან ზედმეტად არ მოხდეს სისტემის გადავსება. აუცილებელია გაგრილების სისტემაშ დავამატოთ საფართოვებელი ავზი, რომელიც აღჭურვილია სახურავ-სარქველით, რომელიც ორთქლის მატების შემთხვევაში უზრუნველყოფს გაგრილების სისტემის დაცვას ზედმეტი წნევისგან.

კლასიკური გაგრილების სისტემის ძირითადი კონსტუქციული ელემენტებია: 1. გამაგრილებელი სითხის ტუმბო 2. თერმოსტატი 3. რადიატორი 4. საფართოებელი ავზი 5. რადიატორის ვენტილიატორი 6. სალონის გათბობის სისტემის რადიატორი.

(სურათი: champion777.ucoz .com)

თერმოსტატი არის მოწყობილობა, რომელიც ტემპერატურის ზემოქმედების შედეგად უზრუნველყოფს სარქველის გაღებას ან ჩაკეტვას. მასში გამოყენებულია ადვილად აქროლვადი სითხე, რომელიც 70-80 გრადუს ტემპერატურაზე ორთქლად იქცევა. ორთქლად ქცევის შედეგად ვღებულობთ განსაზღვრულ სივრცეში მაღალ წნევას, ხოლო მაღალი წნევის მოქმედებით ვხსნით სარქველს. აღნიშნული კონსტრუქცია არის შედარებით მოძველებული კონსტრუქცია თერმოსტატისთვის. თანამედროვე პირობებში ავტომობილზე გამოიყენება ციფრული თერმოსტატები, რომელიც მოქმედებაში მოდის ელექტრონული მართვის ბლოკის მიერ მოცემული ბრძანების საფუძველზე.

მექანიკური და ციფრული თერმოსტატი ვიზუალურად თითქმის არ განსხვავდება ერთმანეთისგან

თანამედროვე ავტომობილის ძრავის გაგრილების სისტემაში არსებობს სისტემის ელექტრონული მართვის ელემენტები. კერძოდ: ტემპერატორული სენსორები, რომლებიც განთავსებულნი არიან ძრავის ცილინდრის ბლოკზე ან თერმოსტატის კორპუსზე და რადიატორში. პირველ შემთხვევაში ინფორმაცია ტემპერატურის შესახებ გვჭირდება ძრავისთვის მიწოდებული სამუშაო ნარევის ოპტიმალური პროპორციის მოსამზადებლად, ხოლო მეორე შემთხვევაში რადიატორში არსებული ტემპერატურის სენსორის ინფორმაციის საფუძველზე მართვის ბლოკი უზრუნველყოფს ელექტრო ვენტილიატორის ჩართვას.

მაგალითისთვის: ისრით აღნიშნულია ცილინდრის ბლოკზე არსებული ტემპერატურის სენსორი

შიგაწვის ძრავის კვების სისტემა

კვების სისტემის დანიშნულებაა უზრუნველყოს შესაბამისი პროპორციის სამუშაო ნარევის მომზადება და მისი მიწოდება ცილინდრის წვის კამერაში. კვების სისტემის ძირითადი კონსტრუქციული ელემენტებია ბენზინის ძრავის შემთხვევაში: საწვავის ავზი მასში მოთავსებული ელექტრო ტუმბოთი, რომელიც აღჭურვილია მფილტრავი ელემენტით, დაბალი წნევის მილსადენები ბენზინის ძირითადი ფილტრით და სამუშაო ნარევის წარმოქმნის სისტემა. დიზელის ძრავის შემთხვევაში: კონსტრუქციული ელემენტები ანალოგიურია. განსხვავება მხოლოდ მაღალი წნევის კონტურის არსებობაა თავისი მაღალი წნევის ტუმბოთი.


სამუშაო ნარევის წარმოქმნის სისტემა ავტომობილის განვითარებასთან ერთად დაიხვეწა და უფრო განსხვავებული გახდა წინა სისტემებთან შედარებით. სამუშაო ნარევის პირველი სახეობა არის კარბურატორი, რომელიც მუშაობს ე.წ სტატიკური ინფორმაციის საფუძველზე. რაც იმას ნიშნავს, რომ მას არ შეუძლია ონლაინ რეჟიმში ცვალოს სამუშაო ნარევის პროპორცია ძრავის მუშაობის რეჟიმიდან გამომდინარე. კარბურატორით აღჭურვილი კვების სისტემა არ მოიცავს ცალკე გამოყოფილ ჰაერის მიწოდების სისტემას, ის გაერთიანებულია კარბურატორთან. კაბურატორით აღჭურვილი კვების სისტემის შემთხვევაში ძრავის ცილინდრებს სამუშაო ნარევი მიეწოდება შეწოვით ანუ თვითდინებით. შესაბამისად კარბურატორში სამუშაო ნარევის მიღება წარმოებს ჰაერის მოძრაობის სიჩქარეზე დამოკიდებულებით. კერძოთ: რაც უფრო მეტია ბრუნთა რიცხვი, მით უფრო მაღალია კარბურატორის დიფუზორში გამავალი ჰაერის ნაკადის სიჩქარე და შესაბამისად მიწოდებული საწვავის ოდენობაც მეტია. კარბურატორის ძირითადი ელემენტებია: ჰაერისა და ბენზინის ე.წ "ჟიკლიორები" საიდანაც ხდება შესაბამისად ჰაერისა და ბენზინის მიწოდება, დიფუზორი ან დიფუზორები, ტივტივა კამერა რომელიც კარბურატორში არსებული საწვავის დონის მუდმივობას უზრუნველლყოფს, დამაჩქარებელი ტუმბო, რომელიც მყისიერი დატვირთვისას ე.წ ბუსტ რეჟიმში გამოიყენება და ძრავის უქმსვლაზე მუშაობის რეგულატორი, რომელიც ბოლო პერიოდში უმეტესად გამოიყენებოდა ელექტრო ამძრავით.


ტექნოლოგიების განვითარებასთან ერთად კარბურატორის გამოყენება შეიზღუდა. ის ჩაანაცვლა სამუშაო ნაევის წარმოქმნის განსხვავებულმა სისტემამ, რომელშიცად საწვავისა და ჰაერის მიწოდების სისტემა ცალ-ცალკე დაიყო. კერძოდ: საწვავის მიწოდების სისტემაში გამოვიყენეთ ელექტრო-მაგნიტური ფრქვევანა, ხოლო ჰაერის მიწოდების კონტური საწვავის მიწოდების კონტურისგან დამოუკიდებელია. აღნიშნულ სისტემას შეფრქვევის სისტემა ეწოდება ე.წ პრისკი. თავდაპირველი ვარიანტი ითვალისწინებს შემშვებ კოლექტორზე ერთი ფრქვევანის გამოყენებას, რომლის მიერ გაფრქვეული საწვავის ნაკადის მართვა ხორციელდება ნაკადის რეგულირების ფარის მეშვეობით. აღნიშნული სისტემის შემდგომი განვითარებაა ე.წ წერტილოვანი პრისკი, რომელიც გულისხმობს იმდენი ფრქვევანის არსებობას, რამდენი ცილინდრიც აქვს ძრავს. აღნიშნულ სისტემას ცალკე კონტურად გამოყოფილი აქვს ჰაერის მიწოდების სისტემა, რომელიც აღჭურვილია სამუშაო ნარევის წარმოქმნისთვის საჭირო ჰაერის ოდენობის განმსაზღვრელი სენსორებით, ასევე ძრავის დატვირთვის რეჟიმის ცვლილების განსახორციელებლად საჭირო დროსელის კვანძით. თანამედროვე კვების სისტემა აღჭურვილია ელექტრონული მართვის ელემენტებით. სამუშაო ნარევის წარმოქმნის ელექტრონული მართვის სისტემის დახმარებით კვების სისტემა ახორციელებს უკვე დინამიკური ინფორმაციის საფუძველზე, რაც ნიშნავს ძრავის ონლაინ რეჟიმში მიმდინარე პროცესების შესაბამისად სამუშაო ნარევის პროპორციის მომზადებას. ბენზინით მომუშავე ძრავების კვების სისტემის განვითარების საბოლოო ეტაპია ბენზინის უშუალო შეფრქვევა ძრავის ცილინდრის წვის კამერაში. აღნიშნული კვების სისტემის განმასხვავებელი კონსტრუქციული ელემენტებია: მაღალი წნევის კონტური, რომელიც აღჭურვილია მაღალი წნევის ტუმბოთი, მაღალი წნევის მილსადენებით, გამანაწილებელი მილსადენებით, რომელიც თავის მხრივ აღჭურვილია წნევის სენსორითა და რეგულატორით.

(სურათი: champion777.ucoz .com)

დიზელის ძრავის კვების სისტემა არსებობს ძირითადად ორგვარი კონსტრუქციის. ორივე შემთხვევაში გვაქვს ორი განყოფილება: დაბალი და მაღალი წნევის. მაღალი წნევის კონტური ადრეულ ვარიანტებში გვაქვს: მაღალი წნევის სექციებიანი ტუმბო (სექციების რაოდენობა ძრავის ცილინდრების რაოდენობის ტოლია), მაღალი წნევის მილსადენები და მექანიკური ამძრავის ან ელექტრო მაგნიტური ფრქვევანა. კვების სისტემის მეორე ვარიანტი არის Common Rail სისტემა. თანამედროვე დიზელის ძრავებისადმი წაყენებული ეკოლოგიური მოთხოვნები კონსტრუქტორებს უბიძგებს შექმნან ისეთი სისტემები, რომლის საშუალებითაც კიდევ უფრო მეტად გავზრდით  შეფრქვევის წნევას წვის კამერაში. აღნიშნული სისტემის განმასხვავებელი კონსტრუქციული ელემენტია ტუმბო-ფრქვევანა.
                  სექციებიანი ტუმბო                                                           Common Rail სისტემა

თანამედროვე ძრავის კვების სისტემა მოიცავს ტურბო ჩაბერვას, რაც გულისხმობს ცილინდრის წვის კამერაში ჰაერის მაღალი წნევით შეშვებას. აღნიშნული მიიღწევა ტურბო კომპრესორით ან სუპერკომპრესორით. ჩაბერვის სისტემა წნევის მუდმივობის შესანარჩუნებლად აღჭურვილია წნევის საზომი სენსორებით და წნევის საერგულირებო სარქველით. ტურბო კომპრესორის გამოყენების შემთხვევაში ცხელი ჰაერის გასაგრილებლად გამოიყენება ჰაერის გაგრილების რადიატორი, ე.წ ინტერქულერი.

                     
საბოლოო ჯამში კვების სისტემის ძირითადი კონსტრუქციული ელემენტებია. საწვავის მიწოდების სისტემაში: საწვავის ავზი ელექტრო ტუმბოთი და დონის შესამოწმებელი სენსორით, დაბალი მილსადენებითა და ფილტრით, ავზის ვენტილაციის სარქველითა და ადსორბერით (ორთქლის გადამამუშავებელი სითხედ) მაღალი წნევის ტუმბო, მაღალი წნევის მილსადენები, გამანაწილებელი მილსადენი (ლიანდაგი) წნევის სარქველითა და სენსორით, მექანიკური და ელექტრო მაგნიტური ფრქვევანებით. აღნიშნული სისტემა ითვალისწინებს საწვავის უკუმიმართულებით გადაგზავნის კონტურს, რომელშიდაც გათვალისწინებულია საწვავის გამაგრილებელი მოწყობილობები. ბენზინით მომუშავე ძრავების შემთხვევაში ჰაერის მიწოდების სისტემაში გვხვდება დროსელის კვანძი, უქმისვლის რეგულატორით და ფარის მობრუნების კუთხის სენსორით.


შიგაწვის ძრავის კვების სისტემის ოპტიმალური მუშაობისთვის აუცილებელია ნამწვი აირების რეცირკულაციისა და გადამუშავების სისტემა. აღნიშნული სისტემა ემსახურება როგორც ეკოლოგიური პარამეტრების გაუმჯობესებას, ისე სამუშაო ნარევის ოპტიმალური პროპორციის განსაზღვრას. გადამუშავებული აირების გამომშვები სისტემა აღჭურვილია ლამბდა სენსორით, რომელიც პირდაპირ გავლენას ახდენს სამუშაო ნარევის პროპორციაზე. ლამბდა სენსორის ინფორმაციის საფუძველზე მართვის ბლოკს მოქმედებაში მოჰყავს ნამწვი აირების რეცირკულაციის სარქველი (EGR).

წითლად აღნიშნულია ჩამოთვლილი EGR და ლამბდა სენსორები