Saturday, May 7, 2016
TVR ჯერ კიდევ პირდება დაბრუნებას 2016 წლის ლონდონის მოტორ შოუზე
უკანასკნელი მანქანა რომელიც ვიხილეთ TVR-ს მიერ იყო დიდებული Sagaris, რომელიც წარმოებული იყო მცირე რაოდენობით 2005 წლიდან 2006 წლამდე. სანამ TVR-ს არ დაუნონსებია რა ერქმევა ახალ მანქანას, ვიცით მხოლოდ ის რომ იგი იქნება აღჭურვილი 5.0 ლიტრი მოცულობის V8 ტიპის ძრავით, რომელიც ფორდ მუსტანგ GT-ს ეკუთვნის.
ახალი ავტომობილი მიიღებს ლეგენდარული ფორმულა 1-ის დიზაინერი გორდონ მურაის IStream კონსტრუქციას. რადგან რეგულარული მატერიის გამოყენება ღრმა მექანიზირებული კონსტრუქციის პროცესში არ შეეფერება თუნდაც ამ ილუსტრირებულ ავტომობილს. ძლიერი და მსუბუქი, monocoque ( სამხედრო სტრუქტურული მეთოდი რომლის დახმარებით ტვირთი/მგზავრი დაცულია ავტომობილის გარეგნული გარსით) სტრუქტურა და ძარის გარსი დამზადებული იქნება კარბონისგან, სპეციალური ვერსიებისთვის. და ასევე იქნება ხელმისაწვდომი როგორც ოფცია მოგვიანებით, პროდუქციულ მოდელებზე.
TVR-ს თავჯდომარის განცხადებით, 400-ზე მეტი დეპოზიტი დაიხურა რამაც წარმოების 1 წელი განათავსა. TVR-მ ასევე შექმნა სამომავლო გეგმა რომელიც მოიცავს ახალი 3 მოდელის დამატებას შემადგენლობაში და აწარმოოს დაახლოებით 2.000 მანქანა 2022 წლისთვის.
გუგლი ამატებს Chrysler Pacifica-ს თვით-მართვად პარკში
ბოლო თვეების განმავლობაში, გუგლმა გააფართოვა მისი თვით-მართვადი სამანქანო პროგრამა რათა ჩაეშვა საერთო ჯამში აშშ-ს 4 შტატში. რაც ნიშნავს, რომ კომპანიას სჭირდება მეტი ავტომობილი ტესტირებისთვის. სწორედ ამას შეემატა ახალი 2017 წლის Chrysler Pacifica ჰიბრიდი, რომელიც იქნება ამ პროგრამის განუყრელი ნაწილი.
გუგლის თანახმად, გეგმა შეიცავს 100 ჰიბრიდულ მინივენს. FCA-სთან (Fiat Chrysler Automobiles) პარტნიორობით, ისინი იმედოვნებენ რომ მათი Pacifica გამოჩნდება გზებზე წლის ბოლოს.
პირველი შემთხვევაა როდესაც გუგლი მუშაობს ავტომწარმოებელთან თავისი სისტემის გასაუმჯობესებლად. ეს ყველაფერი კი Pacifica-ს ქმნის უნიკალურ მანქანად გუგლის ტესტში. FCA ქმნის მინივენებს სპეციალურად გუგლისთვის, რაც უადვილებს მათ მოათავსონ ყველა ის კომპიუტერი თუ სენსორი ადვილად ავტომობილში.
Pacifica-ს უზუნველყოფით გუგლს აქვს შანსი დაიწყოს ტესტი უფრო დიდ ავტომობილზე. ამ ტიპის ავტომობილი შეიძლება იყოს გასაღები, როდესაც ზემოთხსენებული მანქანები იქნებიან გზაზე. ისინი ქმნიან უფრო მარტივ მგზავრთა ჩასასხდომს მათვე დიფერენციალურ კარებებში, რამაც შეიძლება შექმნას ზე-არჩევანი მგზავრთათვის. გუგლს იმედი აქვს თანამშრომლობა დააჩქარებს ტესტირების პროცესს და სისტემა მალე იქნება ხელმისაწვდომი.
Tuesday, May 3, 2016
როტორული ძრავი
როტორული ძრავი არის შიგაწვის ძრავთა ერთ-ერთი წარმონადგენელი, რომელიც პირველი მსოფლიო ომის დროს იქნა შექმნილი (1920წ). თავდაპირველად ამ ძრავას 80 კილოვატის განვითარება შეეძლო მაგრამ, დროთა განმავლობაში მოხდა მათი ავიაციაში გამოყენება და შესაბამისად სიმძლავრეც გაიზარდა.
როტორულ ძრავში არ არის ისეთი ნაწილები გამოყენებული, რომელთაც ჩვეულებრივში ვხვდებით. არსებობს ერთ, ორ, სამ და ოთხ როტორიანი ძრავები. პირველი ავტომობილი რომელიც ამ უკანასკნელით აღიჭურვა იყო Mazda Cosmo (2 როტორიანი).
მოკლედ განვიხილოთ ამ ძრავის მუშაობის პრინციპი. ჩვეულებისამებრ ბლოკში მოთავსებულია მუხლა ლილვი და იგი შიგ ბლოკშივე ტრიალებს, მაგრამ როტორულ ძრავის შემთხვევაში, კი პირიქით. მუხლა ლილვი ადგილზეა და მთლიანი ძარა ტრიალებს მის გარშემო.
როგორ მუშაობს როტორული ძრავი
ამ ძრავებს, სხვა მრავალთაგან გამოარჩევს ისიც, რომ უძველესი დროიდან (ავიაციის პერიოდშიც კი) უარი ითქვა კარბურატორზე და მისი ადგილი ფრქვევანებმა დაიკავეს.
როტორულ ძარებს უფრო ხშირად მაზდას RX სერიის ავტომობილებში ვიხილავთ, მაგალითად RX-7 ან RX-8.
ქარხნულად ეს ძრავები არ გამოირჩევიან სიმძლავრით, მაგრამ მცირედი ცვლილებების შეტანისას (ბლოკი, როტორები, ფრქვევანები) 80-იდან 300მდე და უფრო მეტ კოსმიურ რიცხვებთან ახლოვდებიან.
აღსანიშნავია ასევე ის, რომ დიდი ზომის ტურბინის დაყენებისას როტორულ ძრავებს არ აქვთ ე.წ. Turbo Lag რაც ნიშნავს დროის მონაკვეთს ტურბინის გახსნამდე.
სამწუხაროდ, მაზდამ 2010 წელს უარი თქვა როტორიან ძრავებზე, რამაც ავტომოყვარულები იმედგაცრუებული დატოვა, მაგრამ მაზდას განცხადებით, ისინი მუშაობენ RX-9 კონცეპტზე რომელიც 3 როტორიანი ძრავით აღიჭურვება და ქარხნულად 300+ ცხენის ძალა ექნება.
ზემოთხსენებული როტორული ძრავები არის ძალიან პატარა, ანუ სურვილისამებრ, ჩაის მაგიდაზე შეგიძლიათ იგი ააწყოთ რაც მის სიმსუბუქეზეც მეტყველებს. ყველაფერ ამასთან ერთად აქვს მინუსიც და ეს მინუსი მის სიჩქარეში გამოიხატება. ანუ, დიდი სისწრაფისას და დიდი დატვირთვისას ხშირია მისი "დასტუკება", რაც გამომდინარეობს მისი ინტენსიური ცვეთისგან და დაბალრესურსიანობისგან.
არსებობს ბევრი მითი ამ ძრავთა კუბატურაზე. ქარხნულად 1.0-დან 1.3-მდე მერყეობს მაგრამ დიდი წვის გამო, ბევრი ამბობს რომ ეს 2.5 ან სულაც 3.6 არის.
Monday, May 2, 2016
რუსეთის დიდი პრიზი: როსბერგი - ჰემილტონი - რაიკონენი
2016 წელს რუსეთის დიდი პრიზი შემოდგომიდან გაზაფხულზე იქნა გადმოტანილი, მიუხედავათ ამისა მაისის პირველ დღეს ტრიბუნებზე ანშლაგი იყო. უიქ-ენდმა გრილ, მაგრამ მშრალ ამინდში ჩაიარა, პრაქტიკებზე მერსედესი დომინირებდა, ხოლო კვალიფიკაციაში მოულოდნელად ორი კვირის წინ განვლილი ჩინეთის ეტაპის სცენარი განმეორდა.
ჩინეთში ლიუის ჰემილტონმა კვალიფიკაციაში მონაწილეობა ვერ მოახერხა - ბოქსებიდან გამოსვლის დროს ძრავმა სიმძლავრე დაკარგა, მწყობრიდან გამოვიდა MGU-H. გუნდმა გამოძიება ჩაატარა, შეცვალეს რამოდენიმე ელემენტი და დარწმუნებულები იყვნენ, რომ პრობლემა გადაიჭრა, მაგრამ სოჭში სიტუაცია განმეორდა, ამჯერად არა პირველ, არამედ მეორე საკვალიფიკაციო სესიის დროს. ამგვარად, ნიკო როსბერგმა ადვილად მოიპოვა პოული, ხოლო ჰემილტონი ტრასაზე არ გამოსულა და რბოლას მეათე იწყებდა.
კვალიფიკაციის დროს მეორე ადგილის ავტორმა სებასტიან ფეტელმა ხუთი ადგილი დაკარგა გადაცემათა კოლოფის შეცვლის გამო, ასე რომ პირველი რიგიდან რბოლას როსბერგი და ბოტასი იწყებდნენ, მეორედან - რაიკონენი და მასა, მესამედან - რიკკარდო და პერესი.
საბურავების მწარმოებლებმა რუსეთის ეტაპზე არ მოიტანეს ახალი UltraSoft-ი და შემოიფარგლენ ტრადიციული სამეულით Medium - Soft - SuperSоft. ჯამში Medium-ით, უიქ-ენდის დროს არავის არ უმუშავია, ყველაზე რბილ SuperSoft-საც რამოდენიმე წრე ჭირდებოდა, რომ გამთბარიყო გრილ ამინდში.
ჰიულკინბერგი, გუტიერესი და ერიკსონი რბოლას Soft-ით იწყებდნენ, დანარჩენები SuperSoft-ით.
სტარტზე როსბერგმა ლიდერობა შეინარჩუნა. პირველ მოსახვევებს ინციდენტების გარეშე არ ჩაუვლია - ფეტელმა რიკარდოს შეუტია, უკნიდან დამუხრუჭების დროს გერმანელის მანქანას ორჯერ დაარგყა კვიატმა - თავიდან მეორე, ხოლო შემდგომ მესამე მოსახვევში. გუტიერესი ხარიანტოს და ხიულკინბერგს შეეჯახა. ფეტელი და ხიულკინბერგი ბრძოლას გამოეთიშნენ.
გამოვიდა უსაფრთხოების მანქანა. პერესი, გუტიერესი, კვიატი, რიკარდო და ერიკსონი ბოქსებისკენ გაემართნენ ბოლიდების შესაკეთებლად. Red Bull Racing-ის მრბოლელები და გუტიერესი Medium-ზე გადავიდნენ.
პირველი ათეული უსაფრთხოების მანქნის უკან: როსბერგი - რაიკონენო - ბოტასი - მასა - ჰემილტონი - ფერსტაპენი - ალონსო - გროჟანი - მაგნუსენი - პალმერი.
მეოთხე წრეზე ბრძოლა გაგრძელდა. როსბერგმა ლიდერობა შეინარჩუნა. ბოტასმა რაიკონენს გაასწრო, ჰემილტონმა მასას.
ერიკსონმა კვიატს შეუტია, მრბოლელები რამოდენიმე მოსახვევი ცვლიდნენ პოზიციებს, ჯამში მარკუსი წინ გავიდა, ხოლო შემდეგ კვიატს პერესმაც გაასწრო
მეშვიდე წრეზე რაიკონენი ცდილობდა ბოტასზე შეტევას, რითაც ჰემილტონმა ისარგებდა და კიმის გაასწრო.
მეცხრე წრეზე კვიატმა სტარტზე მოქმედებისთვის 10 წამიანი Stop&Go ჯარიმა მოიხადა, გუტიერესი პიტ-ლეინზე გავლით დასაჯეს.
პირველი ათეული მეათე წრეზე: როსბერგი - ბოტასი - ჰემილტონი - რაიკონენი - მასა - ფერსტაპენი - ალონსო - გროჟანი - მაგნუსენი - პალმერი.
მეთორმეტე წრეზე საინსმა საბურავები შეიცვალა. მეთოთხმეტე წრეზე ვერლაინმა შეასრულა პიტ-სტოპი, მეთხუთმეტეზე პალმერმა.
მეთხუთმეტე წრისათვის როსბერგს 12 წამიანი უპირატესობა ქონდა ბოტასზე, ხოლო ვალტერი, ჰემილტონი და რაიკონენი მჭიდროდ მოძრაობდნენ ბრძოლის გარეშე - შეტევის დისტანციაზე მიახლოება რთული იყო.
მეჩვიდმეტე წრეზე ბოტასმა და მაგნუსენმა შეიცვალეს საბურავები, მეთვრამეტეზე ჰემილტონმა და გრაჟანმა, მეცხრამეტეზე მასამ. ჰემილტონი ტრასაზე ბოტასის უკან დაბრუნდა და მეცხრამეტე წრეზე ვალტერის და ალონსოს გაასწრო. 21 წრეზე ბოტასმა ჰემილტონის მანევრი გამოიყენა და ალონსო უკან მოიტოვა.
21-ე წრეზე რაიკონენმა და ბატონმა შეიცვალეს საბურავები, კიმი ტრასაზე ბოტასის წინ დაბრუნდა.
22-ე წრეზე როსბერგმა და ალონსომ შეასრულეს პიტ-სტოპი. ნიკომ ლიდერობა შეინარჩუნა, ჰემილტონი კი მას თორმეტი წამით ჩამორჩებოდა . 23-ე წრეზე ფერსტაპენმა, ბოლომ შეიცვალა საბურავები.
პირველი ათეული 24-ე წრეზე: როსბერგი - ჰემილტონი - რაიკონენი - ბოტასი - მასა - პერესი - ფერსტაპენი - ერიკსონი - ალონსო - რიკკარდო.
სტიუარდებმა საინსი 10 წამიანი ჯარიმით დასაჯეს პალმერთან ინციდენტის გამო.
28-ე წრეზე პერესმა მეორედ შეიცვალა საბურავები, ხოლო კვიატმა ვერლაინს გაასწრო 17-ე ადგილისათვის ბრძოლაში.
30-ე წრეზე რიკკარდო Medium-იდან Soft-ზე გადავიდა. ბატონმა პალმერს მეთორმეტე პოზიციისთვის ბრძოლაში აჯობა.
34-ე წრეზე ფერსტაპენს ძრავმა უმტყუვნა და რბოლას გამოეთიშა ინტერვალი როსბერგსა და ჰემილტონს შორის დიდი ხანი სტაბილური რჩებოდა, მაგრამ 33-ე წრეზე ნიკომ რამოდენიმე წამი დაკარგა, რადგან წრეზე ჩამორჩენილ მრბოლელებს უსწორდებოდა, ხოლო ლიუისმა ტემპს მოუმატა.
პირველი ათეული 37-ე წრეზე: როსბერგი - ჰემილტონი - რაიკონენი - ბოტასი - მასა - ალონსო - მაგნუსენი - გროჟანი - პერესი - საინსი.
ინჟინერმა ჰემილტონს წყლის წნევის პრობლემებზე შეატყობინა, ლიუისმა ტემპს უკლო და ლიდერთან მისი დაშორები ისევ ათ წამს გადაცდა, მალე ჰემილტონმა გაიგო რომ წნევა დასტაბილურდა.
50-ე წრეზე ბატონმა მეათე პოზიციისთვის ბრძოლაში საინსს გაასწრო, 51-ეზე რიკარდომ პალმერს.
ნიკო როსბერგმა რუსეთის დიდი პრიზი მოიგო, სეზონში მეოთხე და კარიერაში 18-ე გამარჯვება მოიპოვა, პირველად კარიერაში დიდი ჩაფხუტი - პოული, გამარჯვება, საუკეთესო წრე და ლიდერობა სტარტიდან ფინიშამდე.
ლიუის ჰემილტონმა მეათე ადგილიდან დაწყებული რბოლა მეორე ადგილით დაასრულა, კიმი რაიკონენი პოდიუმის მესამე საფეხურზე ავიდა, და ფერარის ისტორიაში მე-700-ე პოდიუმი მოიპოვა. სეზონში პირველად McLaren Honda-ს ორივე პილოტმა მოიპოვა ქულები. პირველად სეზონში Red Bull Racing-ი ქულების გარეშე დარჩა.
ორ კვირაში სეზონი ბარსელონაში გაგრძელდება.
Sunday, May 1, 2016
ქართული ჯავშან მანქანა დიდგორი 1
დიდგორი I - ქართული წარმოების ჯავშან მანქანა, რომელიც შეიქმნა სსსტც "დელტას" მიერ 2009 წელს. ისევე როგორც მისი უცხოური კლასის კონკურენტები იგიც მრავალმიზნობრივია და გამოიყენება სხვადასხვა დანიშნულებით. მაგალითად დესანტის გადაყვანა, მზვერავი, საცეცხლე მხარდამჭერი და ა.შ.
შექმნილია F550 Super Duty-ის ბაზაზე. (სხვათაშორის ეს ბაზა ჩვეულებრიც F550-ის ბაზასთან შედარებით მოდერნიზირებულია და უფრო მტკიცეა.) ხოლო მის მამოძრავებელ ძალას წარმოადგენს V ტიპის 8 ცილინდრიანი 6.4 ლიტრი მოცულობის ტურბო დიზელი ძრავა (Power Stroke - Scorpion), 356 ცხენის ძალით და დამხმარე ჰიდრავლიკური მართვით. მაქსიმალური სიჩქარე 120-140 კმ/სთ გზაზე, ხოლო უზოობაზე 80 კმ/სთ. აჩქარება 22 წამი (100 კმ/სთ). 1 გამართვით ფარავს 500 კმს, თუკი სიჩქარე იქნება არაუმეტეს 60 კმ/სთ. თითოეულ აგრეგატს მარაგში აქვს 20 ლიტრი. ავტომობილს შეუძლია ოპერაციების ჩატარება -22/+55 გრადუსში და აქედან გამომდინარე მისი გამოყენება ყველგანაა შესაძლებელი. საბურავები აღჭურვილია "Run flat tires" სისტემით, რაც საშუალებას იძლება დაზიანების შემთხვევაში გაიაროს 50 კილომეტრი, 50 კმ/სთ-ით. ასევე 60% დაქანებაზე და 40% აღმართზე ასვლა. მიუხედავად იმისა, რომ იგი არ არის ამფიბიური, შეუძლია 1 მეტრიანი სიღრმის გავლა წყალში.
თითოეულ მოდელი აღჭურვილია "Flir system"-ის თერმული და ღამის ხედვის ხელსაწყოებით, რომელიც დაყენებულია წინ, უკან და ე.წ "ბრმა" ადგილებში. ხელსაწყოებისგან მიღებული ინფორმაცია სალონში არსებულ 3 მონიტორს გადაეცემა. ასევე აღჭურვილია სპეციალური GPS სისტემით, რომელიც SMS სახით გზავნის ინფორმაციას ეკიპაჟთან. ყველა ჩამოთვლილი სისტემა მუშაობს ნებისმიერ მეტეოროლოგიურ პირობებში. კონსტრუქტორების თქმით, მას შეუძლია სრული დატვირთვით იმუშაოს -32/+55 გრადუსში ელექტრო სისტემების დაზიანების გარეშე. მთლიანი სისტემა მუშაობს 24 ვოლტზე, 200 ამპერმეტრიან გენერატორთან და 78 ამპ/სთ ბატარეასთან ერთად. ავტომობილს სტანდარტუალდ არ მოყვება რადიო, რაც დამატებით ოფციაში შედის და მყიდველის სურვილზეა დამოკიდებული.
სტანდარტულ შეიარაღებაში შედის M134 მინიგანი, რომელიც მონტაჟდება მაღლა და მუშაობს მექანიკურად ან ავტომატურად. ამ ტიპის მინიგანს შეუძლია 300-დან 6000-მდე გასროლა წუთში. დამონტაჟებული იარაღის წონა შეადგენს 22.7 კილოგრამს ამუნიციის გარეშე. ძირითადი ამუნიციაა 7.62x51mm. ამუნიციის ტევადობა 1500-დან (58კგ) 4500-მდეა (134 კგ) შესაძლებელი. არჩევითი სტანდარტული შეიარაღებაა 12.7x108 DSHK ან NSV ტიპის ტყვიამფრქვევები. უახლეს ვერსიებს აქვთ DRWS-1 ტიპის დისტანციურად მართვალი ტყუპი 12.7 და 7.62 ტყვიამფრქვევები. ალტერნატიული საშუალებაა ავტომატური ყუმბარმტყორცნი, ანტი-სატანკო და ახლო მანძილზე მომუშავე ჰსთ სისტემა.
აგებულებაზე დამოკიდებულების და კუთხური კომბონაციის გამო მანქანა ე.წ "კვერცხის გარსიანია". მისი ჯავშანი აკმაყოფილებს STANAG 4569 II და III დონეს მცირე კალიბრის წინააღმდეგ, 7.62x39 და 7.62x54 ჩათვლით. ძრავის და ეკიპაჟის ნაკვეთურ ადგილები განლაგებულია ორმაგი ჯავშნის ფენა, რომელიც უძლებს ისევე როგორც ნაღმს, ასევე სხვა ასაფეთქებელ საშუალებას, რომელიც ესაბამება STANAG 41569 2A დონეს. ეკიპაჟის სავარძელი ისეა დამზადებული, რომ შთანთქავდეს აფეთქებას. ისევე როგორც შესაძლებელია მასზე დაყენდეს სისტემა Run flat tires ასევე შესაძლებელია Central tires inflation system-ის დაყენება, რათა გაიზარდოს დაზიანებული საბურავის სიცოცხლისუნარიანობა. ოთხივე საბურავის კიდეები ბალისტიკურია. ჯავშნის მასალის ზუსტი კომბინაცია გასაიდუმლოებულია.
• ხელმისაწვდომი ვარიანტებია:
სამეთაურო / საკომუნიკაციო
შეჯავშნული მედევაკი
.
• საუდის არაბეთის შეიარაღებულ ძალებს ყავს 12, რომელიც მომავალში გაიზრდება კონტრაქტის მიხედვით.
• გაიმარჯვა საუდის არაბეთის ტენდერში რაც ითვალისწინებდა მანქანის დატვირთვას და ა.შ უდაბნოში.
• ტენდერის დროს მან ამერიკული Lenco BearCat და Oshkosh M-ATV დაჯაბნა.
• სისტემა Run flat tires - როდესაც ავტომობილის საბურავი მწყობრიდან გამოდის, სისტემა იწყებს მოქმედებას რაც ნიშნავს რომ "დაფუშული" საბურავებით მიაღწევს დანიშნულების ადგილას. მაგალითად დაზიანების შემთხვევაში შეუძლია განავითაროს 50 კმ/სთ და ამ სიჩქარით გაიაროს 50 კილომეტრი, რის შემდეგადაც უკვე მისი გამოცვლა იქნება საჭირო. სისტემას დღითიდღე ხვეწავენ და ცდილობენ სიჩქარე და კილომეტრაჟი გაზარდონ.
• სისტემა Central tires inflation system - საბურავის დაზიანდებისას სისტემა უზრუნველყოფს კონტროლი იქონიოს საბურავში არსებულ ჰაერის წნევაზე, რომ გაზარდოს ავტომობილის გადაადგილება სხვადასხვა რელიეფზე. მაგალითად, როდესაც ჰაერის წნევა შემცირდება, საბურავი ქმნის კონტაქტის დიდ ადგილს საბურავისა და მიწას შორის და მართვა რბილ მიწაზე ხდება უფრო მარტივი. ასევე ნაკლებ დაზიანებას აყენებს ზედაპირს.
• სისტემა Monocoque - "კვერცხის გარსი" - იგი არის სტრუქტურული მეთოდი რომლის დახმარებით ტვირთი/მგზავრი დაცულია ავტომობილის გარეგნული გარსით. სიტყვა ფრანგულიდან არის რაც ნიშნავს "ერთ გარსს" ან "ერთ ქერქს/ნაჭუჭს".
ვინაიდან და რადგან მანქანა ბრძოლაში არაა "მონათლული" მისი შეფასება ჭირს როგორც მებრძოლი, მაგრამ როგორც მანქანა დაამტკიცა მისი დადებითი მხარე საუდის არაბეთის ტენდერში.