• ფორმულა 1: გრან პრი 2019

    2019 წლის ფორმულა ერთის გრან პრი სარბოლო სესიებით

  • ავტომობილის თვითდიაგნოსტიკის ფუნქცია

    თანამედროვე და, მით უმეტეს, მომავლის „ჭკვიანი ავტომობილის“ ტექნიკური სისტემის მართვა წარმოუდგენელია მისი შემადგენელი მექანიზმებისა და მოწყობილობების მუშაობის მუდმივი (თვით)დიაგნოსტიკის გარეშე. ეს აუცილებელია, რათა მართვის სისტემამ დროულად მოახდინოს რეაგირება სისტემაში მომხდარ არასტანდარტულ მოვლენებზე და ეცადოს, თავად აღმოფხვრას იგი; ან ოპერატიულად გააფრთხილოს მძღოლი უწესივრობების შესახებ; ან (უკიდურეს შემთხვევაში) დაიმახსოვროს ისინი, რათა მოთხოვნისთანავე მიაწოდოს მათ შესახებ ინფორმაცია სერვისის თანამშრომელს (ან მძღოლს).

  • Sir Vival - ექსპერიმენტალური უსაფრთხო ავტომობილი შორეული წარსულიდან

    არსებობენ ავტომობილები, რომლებიც ხანდახან დროს უსწრებენ: ტექნოლოგიით, ვიზუალით თუ ა.შ. უშუალოდ კი ეს ერთგვარი "მუშტაიდის საბავშვო მანქანა" სინამდვილეში 1958 წლის Sir Vival-ია. რომელიც ვოლტერ ჯერომის შთაგონებთი მისია იყო შეექმნა მსოფლიოში ყველაზე დაცული ავტომობილი. პროექტი 10 წელი გაგრძელდა. საბოლოო ჯამში, მას მართალია დასახული მიზანი ბოლომდე ვერ გამოუვიდა მაგრამ მისმა ქმნილებამ მსოფლოში ყველაზე უცნაური ავტომობილის ტიტული მაინც დაიმსახურა. რეალურად, იგი ერთ-ერთი პირველი ავტომობილია 1957 წლის Aurora-სთან ერთად რომელიც ექსპერიმენტალურ უსაფრთხო ავტომობილად შეიქმნა.

  • საავტომობილო შიგაწვის ძრავები

    საავტომობილო ტრანსპორტში დღეისთვის გამოყენებულია ნავთობური წარმოშობის თხევად საწვავზე (ან აირად საწვავზე) მომუშავე შიგაწვის ძრავები. აღნიშნული ენერგეტიკული დანადგარის დანიშნულებაა ნავთობური წარმოშობის საწვავის წვის შედეგად მიღებული ქიმიური ენერგია გარდაქმნას მექანიკურ ენერგიად.

  • რა არის Top fuel და რით განსხვავდება ბენზინისაგან

    თუკი გნებავთ შექმნათ მაღალი სიძლიერის მქონე 4 ტაქტიანი (Stroke) ძრავა, არსებობს რამოდენიმე მეთოდი მის მისაღწევად. პირველი: გავზარდოთ ტაქტი. მეორე: დავაყენოთ ტურბინა/სუპერჩარჯერი. მესამე და ბოლო: შევცვალოთ ბენზინი სხვა უფრო ენერგეტიკული საწვავით. ხოლო რაც შეეხება Top fuel დრაგსტერებს, სამივეს ერთიანად აკეთებენ.

Followers

Tuesday, May 3, 2016

როტორული ძრავი


როტორული ძრავი არის შიგაწვის ძრავთა ერთ-ერთი წარმონადგენელი, რომელიც პირველი მსოფლიო ომის დროს იქნა შექმნილი (1920წ). თავდაპირველად ამ ძრავას 80 კილოვატის განვითარება შეეძლო მაგრამ, დროთა განმავლობაში მოხდა მათი ავიაციაში გამოყენება და შესაბამისად სიმძლავრეც გაიზარდა.

როტორულ ძრავში არ არის ისეთი ნაწილები გამოყენებული, რომელთაც ჩვეულებრივში ვხვდებით. არსებობს ერთ, ორ, სამ და ოთხ როტორიანი ძრავები. პირველი ავტომობილი რომელიც ამ უკანასკნელით აღიჭურვა იყო Mazda Cosmo (2 როტორიანი).

მოკლედ განვიხილოთ ამ ძრავის მუშაობის პრინციპი. ჩვეულებისამებრ ბლოკში მოთავსებულია მუხლა ლილვი და იგი შიგ ბლოკშივე ტრიალებს, მაგრამ როტორულ ძრავის შემთხვევაში, კი პირიქით. მუხლა ლილვი ადგილზეა და მთლიანი ძარა ტრიალებს მის გარშემო.


   როგორ მუშაობს როტორული ძრავი

ამ ძრავებს, სხვა მრავალთაგან გამოარჩევს ისიც, რომ უძველესი დროიდან (ავიაციის პერიოდშიც კი) უარი ითქვა კარბურატორზე და მისი ადგილი ფრქვევანებმა დაიკავეს.
როტორულ ძარებს უფრო ხშირად მაზდას RX სერიის ავტომობილებში ვიხილავთ, მაგალითად RX-7 ან RX-8.
ქარხნულად ეს ძრავები არ გამოირჩევიან სიმძლავრით, მაგრამ მცირედი ცვლილებების შეტანისას (ბლოკი, როტორები, ფრქვევანები) 80-იდან 300მდე და უფრო მეტ კოსმიურ რიცხვებთან ახლოვდებიან.

აღსანიშნავია ასევე ის, რომ დიდი ზომის ტურბინის დაყენებისას როტორულ ძრავებს არ აქვთ ე.წ. Turbo Lag რაც ნიშნავს დროის მონაკვეთს ტურბინის გახსნამდე.
სამწუხაროდ, მაზდამ 2010 წელს უარი თქვა როტორიან ძრავებზე, რამაც ავტომოყვარულები იმედგაცრუებული დატოვა, მაგრამ მაზდას განცხადებით, ისინი მუშაობენ RX-9 კონცეპტზე რომელიც 3 როტორიანი ძრავით აღიჭურვება და ქარხნულად 300+ ცხენის ძალა ექნება.

ზემოთხსენებული როტორული ძრავები არის ძალიან პატარა, ანუ სურვილისამებრ, ჩაის მაგიდაზე შეგიძლიათ იგი ააწყოთ რაც მის სიმსუბუქეზეც მეტყველებს. ყველაფერ ამასთან ერთად აქვს მინუსიც და ეს მინუსი მის სიჩქარეში გამოიხატება. ანუ, დიდი სისწრაფისას და დიდი დატვირთვისას ხშირია მისი "დასტუკება", რაც გამომდინარეობს მისი ინტენსიური ცვეთისგან და დაბალრესურსიანობისგან.

არსებობს ბევრი მითი ამ ძრავთა კუბატურაზე. ქარხნულად 1.0-დან 1.3-მდე მერყეობს მაგრამ დიდი წვის გამო, ბევრი ამბობს რომ ეს 2.5 ან სულაც 3.6 არის.