გზებზე არსებული ორმოები მარტო საქართველოს პრობლემა არ არის. ისეთ განვითარებულ ქვეყანაშიც კი, როგორიც ბრიტანეთია, უხარისხო გზების გამო, შარშან 25 000-ზე მეტი ავტომობილი დაზიანდა. სამეფოს საავტომობილო კლუბის ინფორმაციით, ეს წინა წლის ანალოგიურ მაჩვენებელზე დაახლოებით 25 პროცენტით მეტია. კვლევები აჩვენებს, რომ ცუდი საგზაო პირობები, ევროპის გზებზე შარშან მომხდარი საგზაო შემთხვევების დაახლოებით მესამედის მიზეზია.
ამ პრობლემის მასშტაბურობის გათვალისწინებით, „ფორდ მოტორმა“ ბელგიის ლომელის პოლიგონზე, ააგო სპეციალური საგზაო მონაკვეთი, რომლის სიგრძეც 1.9 კილომეტრია და რომელზეც მსოფლიოში ყველაზე ცუდი საგზაო მონაკვეთებია დუბლირებული. „ავტომობილების საკიდარისთვის სასიკვდილო ბულვარზე“, ავტომობილები ტესტირებას გაივლიან და მიღებული ანათვლების ანალიზის საფუძველზე, ინჟინრები ისეთი სიახლეების შემუშავებას ეცდებიან, რომლებიც ცუდი გზებისგან ავტომობილების დაცვას შეუწყობენ ხელს.
გზის ახალი მონაკვეთი არის ნაწილი პოლიგონის 80-კილომეტრიანი გზისა, რომელზეც „ფორდ მოტორი“ საკუთარი ავტომობილების ტესტებს ატარებს. მასზე 25 ქვეყნის (მათ შორის, ევროპის ქვეყნების და აშშ-ის) 100 ყველაზე პრობლემური გზის მონაკვეთის თავისებურებებია იმიტირებული. გზებზე შესაბამისი ინფორმაციის შესაგროვებლად, „ფორდის“ ინჟინრებმა სამი წლის განმავლობაში, ევროპის, ჩრდლოეთ და სამხრეთ ამერიკის, აზიის ქვეყნების და ავსტრალიის გზები შემოიარეს, რათა ყველაზე ცუდ მდგომარეობაში მყოფი მონაკვეთები ენახათ და მათი ვერსიები ლომელის ტრეკზე შეექმნათ.
„გზის ეს მონაკვეთი არის კრებული მსოფლოს ყველაზე პრობლემური საგზაო მონაკვეთებისა, რომლებზე გადაადგილებაც ჩვენს კლიენტებს შეიძლება უწევდეთ. მსოფლიოში რეალურად არსებული გზების ასლების ჩვენს პოლიგონზე გადმოტანა დაგვეხმარება ისეთი ავტომობილების შემუშავებაში, რომლებიც ცუდ საგზაო პირობებს უკეთ გაუმკლავდებიან“, - ამბობს ლომელის პოლიგონის თანმშრომელი ერიკ-ჟან შარლი, რომელიც ავტომობილების გამძლეობის ტესტებზე მუშაობს.
ინჟინრები ყოველთვის ცდილობენ პოლიგონზე საგზაო ორმოების და გადაბმის ადგილების შესაძლებლობის გათვალისწინებას. ამასთან, ისინი იყენებენ მოწყობილობებს, რომლებიც ჩვეულებრივ, სეისმოლოგებს სჭირდებათ ხოლმე, როცა მიწისძვრებს სწავლობენ. „ფორდის“ ინჟინერ-გამომცდელები ცუდ გზებზე 70 კმ/სთ სიჩქარით გადაადგილდებიან, რა დროსაც საკიდარზე და ავტომობილის სხვა ნაწილებზე დეფორმაციებს და დატვირთვებს სეციალური სენსორებით ზომავენ.
პოლიგონის ახალ მონაკვეთში შესულია ბელგიის ცნობილი გრანიტის ბლოკები, რომელიც მრავალდღიანი ველორბოლებიდან ცნობილი, პარიზის ხიდების ქვაფენილები, ბრაზილიის უსწორმასწორო გზები, რუსეთის გაყინული გზები, რომლებიც ძლიერი ყინვებისგან ორმოებითაა დაფარული და ავტომობილებისთვის ნამდვილ ჯოჯოხეთს წარმოადგენს.
მალე „ფორდი“ თავის ევროპულ მოდელებს აღჭურვავს სისტემით, რომელიც ამოტრიზატორების დინამიკურ მართვას უზრუნველყოფს. მას აქვს ორმოებისგან დამცავი ფუნქცია. პირველად ასეთ სისტემას სედან „მონდეოზე“ დააყენებენ. შემდეგ კი ის „გალაქსისა“ და „S-მაქსზეც“ გამოჩნდება. სისტემა წინასწარ გრძნობს, როცა ბორბალმა ორმოზე უნდა გადაიაროს, საკიდარს მყისიერად შესაბამისად მომართავს და ამით მას დაზიანებისგან იცავს. მეორე სისტემა, ბორბლებში არსებულ წნევას აკონტროლებს და მძღოლს ბორბლის დაზიანების შესახებ ატყობინებს. საკურსო მდგრადობის სისტემა კი ავტომობილის კონტროლს უზრუნველყოფს სიტუაციაში, როცა მძღოლს წინაღობისთვის მანქანის არიდება უწევს.
„ფორდის“ ყველა ევროპულ მოდელს ტესტირება ლომელის პოლიგონზე უტარდება, სადაც ინჟინრებს და გამომცდელებს წლიურად დაახლოებით 6 მილიონი კილომეტრის გავლა უწევთ. მაგალითად, ახალ „ტრანზიტზე“ მუშაობისას, ტესტ პილოტებმა პოლიგონზე დაახლოებით 5 000 წრე გაიარეს, რა დროსაც, ავტომობილის ათწლიანი ექსპლუატაციის იმიტირება შესრულდა. ამას კი „სულ რაღაც“ ექვსი თვე დასჭირდა. პოლიგონის ტრასა ცუდი გზების გარდა მოიცავს ჩქაროსნულ ტრეკს, ტალახიან გზებს, ასევე მაღალტენიან სეგმენტებს, სადაც ავტომობილებს კოროზიაზე უტარდებათ ტესტები. პოლიგონზე ტესტების გარდა, საცდელ ავტომობილებს მთელს მსოფლიოში, გამოცდები -40°С-დან +40°С ტემპერატურების დიაპაზონში უტარდება.
წყარო: Ford Georgia