• ფორმულა 1: გრან პრი 2019

    2019 წლის ფორმულა ერთის გრან პრი სარბოლო სესიებით

  • ავტომობილის თვითდიაგნოსტიკის ფუნქცია

    თანამედროვე და, მით უმეტეს, მომავლის „ჭკვიანი ავტომობილის“ ტექნიკური სისტემის მართვა წარმოუდგენელია მისი შემადგენელი მექანიზმებისა და მოწყობილობების მუშაობის მუდმივი (თვით)დიაგნოსტიკის გარეშე. ეს აუცილებელია, რათა მართვის სისტემამ დროულად მოახდინოს რეაგირება სისტემაში მომხდარ არასტანდარტულ მოვლენებზე და ეცადოს, თავად აღმოფხვრას იგი; ან ოპერატიულად გააფრთხილოს მძღოლი უწესივრობების შესახებ; ან (უკიდურეს შემთხვევაში) დაიმახსოვროს ისინი, რათა მოთხოვნისთანავე მიაწოდოს მათ შესახებ ინფორმაცია სერვისის თანამშრომელს (ან მძღოლს).

  • Sir Vival - ექსპერიმენტალური უსაფრთხო ავტომობილი შორეული წარსულიდან

    არსებობენ ავტომობილები, რომლებიც ხანდახან დროს უსწრებენ: ტექნოლოგიით, ვიზუალით თუ ა.შ. უშუალოდ კი ეს ერთგვარი "მუშტაიდის საბავშვო მანქანა" სინამდვილეში 1958 წლის Sir Vival-ია. რომელიც ვოლტერ ჯერომის შთაგონებთი მისია იყო შეექმნა მსოფლიოში ყველაზე დაცული ავტომობილი. პროექტი 10 წელი გაგრძელდა. საბოლოო ჯამში, მას მართალია დასახული მიზანი ბოლომდე ვერ გამოუვიდა მაგრამ მისმა ქმნილებამ მსოფლოში ყველაზე უცნაური ავტომობილის ტიტული მაინც დაიმსახურა. რეალურად, იგი ერთ-ერთი პირველი ავტომობილია 1957 წლის Aurora-სთან ერთად რომელიც ექსპერიმენტალურ უსაფრთხო ავტომობილად შეიქმნა.

  • საავტომობილო შიგაწვის ძრავები

    საავტომობილო ტრანსპორტში დღეისთვის გამოყენებულია ნავთობური წარმოშობის თხევად საწვავზე (ან აირად საწვავზე) მომუშავე შიგაწვის ძრავები. აღნიშნული ენერგეტიკული დანადგარის დანიშნულებაა ნავთობური წარმოშობის საწვავის წვის შედეგად მიღებული ქიმიური ენერგია გარდაქმნას მექანიკურ ენერგიად.

  • რა არის Top fuel და რით განსხვავდება ბენზინისაგან

    თუკი გნებავთ შექმნათ მაღალი სიძლიერის მქონე 4 ტაქტიანი (Stroke) ძრავა, არსებობს რამოდენიმე მეთოდი მის მისაღწევად. პირველი: გავზარდოთ ტაქტი. მეორე: დავაყენოთ ტურბინა/სუპერჩარჯერი. მესამე და ბოლო: შევცვალოთ ბენზინი სხვა უფრო ენერგეტიკული საწვავით. ხოლო რაც შეეხება Top fuel დრაგსტერებს, სამივეს ერთიანად აკეთებენ.

Followers

Saturday, March 3, 2018

დიზელის ძრავის Common Rail კვების სისტემა

შიგაწვის ძრავის კვების სისტემა აერთიანებს ჰაერისა და საწვავის მიწოდების კონტურებს, რომელთა დანიშნულებაცაა სამუშაო ნარევის შესაბამისი პროპორციის შეშვება ძრავის ცილინდრის წვის კამერაში. დიზელის ძრავის მუშაობის თავისებურებიდან გამომდინარე აუცილებელია საწვავის მიწოდენა უზრუნველყოს მაღალი წნევით. რისთვისაც საწვავის მიწოდების სისტემაში გვაქვს 2 განყოფილება: საწვავის მიწოდების დაბალი და მაღალი კონტური. დაბალი წნევის კონტური მოიცავს: საწვავის წნევის ტუმბოს, საწვავის უხეშად მწმენდ ფილტრს, საწვავის სუფთა მწმენდ ფილტრს და დაბალი წნევის მილსადენებს. მაღალი წნევის კონტური მოიცავს: მაღალი წნევის ტუმბოს, მაღალი წნევის მილსადენებს და ფრქვევანებს.



დიზელის ძრავის საწვავის მიწოდების მაღალი წნევის ტუმბო წარმოადგენს ჰიდროკომპრესორს, რომელიც იმდენივე სექცია გააჩნია, რამდენ ცილინდრიან ძრავშიც ვიყენებთ მას. აღნიშნული ტუმბოს დანიშნულებაა საჭირო წნევით და შესაბამისი ოდენობით მიაწოდოს საწვავი ფრქვევანებს. შესაბამისად რომელიმე სექციის გაუმართაობის შემთხვევაში მთლიანად ძრავს ექმნება ტექნიკური პრობლემა. კვების სისტემის აღნიშნული მოდელი არის კლასიკური, რაც იმას ნიშნავს, რომ დიზელის ძრავის შექმნიდან დღემდე გამოიყენება. მსგავსი მოდელის ნაკლოვანებებია საწვავის მიწოდების უთანაბრობა კონკრეტული ცილინდრისთვის, მაღალი წნევის ტუმბოს დიაგნისტიკის სირთულე და მომსახურების გაზრდილი შრომატევადობა. სისტემის განსხვავებული მოდელი, რომელიც საწვავის მაღალი წნევით მიწოდებას ახდენს არამაღალი წნევის ტუმბოდან თითოეული ცილინდრისთვის, არამედ საწვავის მიწოდების მაღალი წნევის ერთიანი მაგისტრალიდან. Common Rail სისტემის მაღალი წნევის ტუმბოს მუშაობა დამოკიდებული არ არის ძრავის მუხლა ლილვის ბრუნთა რიცხვზე. რაც იმას ნიშნავს, რომ მაღალი წნევის ტუმბოს მიერ შექმნილი წნევა არასდროს არ შეესაბამება შეფრქვევის სტანდარტულ წნევას. რაც თავისთავად გამორიცხავს პირდაპირ კავშირს მაღალი წნევის ტუმბოსა და ფრქვევანებს შორის. შეფრქვევისთვის საჭირო წნევა იქმნება ელექტრონული მართვის სისტემის დახმარებით გამანაწილებელ მილსადენებში ანუ ცენტრალურ (რამპაში, რეიკაში, აკუმულატორში, ლიანგადში (რომელიც გენებოთ ისე დაუძახეთ)) კერძოდ, მაღალი წნევის ტუმბოს მიერ მაღალი წნევის კონტურში იქმნება წნევა, რომლის მნიშვნელობაც აუცილებელია დავიყვანოთ წნევის შეფრქვევის სტანდარტულ მნიშვნელობამდე. აღნიშნული ხორციელდება ელექტრონული მართვის კომპონენტების დახმარებით. ესენია: მაღალი წნევის აკუმულატორში ჩაშენებული წნევის სენსორი და წნევის რეგულატორი.

                  სექციებიანი ტუმბო                                                           Common Rail სისტემა

რადგან შეფრქვევის პროცესი უშუალო გავლებას ახდენს მაღალი წნევის აკუმულატორში არსებულ წნევაზე, ამის გამო, ელეტრონული მართვის სისტემისთვის აუცილებელია ინფორმაცია ცილინდრებისთვის მიწოდებული საწვავის ოდენობის შესახებ. აღნიშნული ინფორმაციის მოპოვება ხორციელდება ელექტრონული მართვის ბლოკის მიერ მართული ელექტრომაგნიტურ ფრქვევანების გამოყენებით.

                                     ელექტრომაგნიტური ფრქვევანა "ლუპის" ქვეშ

Common Rail სისტემის ელექტრონული მართვის ზოგადი სქემა შემდეგია: (1) მაღალი წნევის ტუმბოს მიერ საწვავის მიწოდების აკუმულატორში შექმნილი წნევა ფიქსირდება წნევის სენსორის მიერ, (2) აღნიშნული ინფორმაცია მიეწოდება და გადამუშავდება მართვის ბლოკის დახმარებით, (3) მიწოდებული ინფორმაციის შესაბამისად თუ წნევის მნიშვნელობა განსხვავებულია ლომინალურისგან, მართვის ბლოკისაგან მომზადებული ბრძანების საფუძველზე აკუმულატორში არსებული წნევის სარეგულირებელი სარქველის მეშვეობით ხდება წნევის კორექტირება ნომინალურ მნიშვნელობამდე. (4) ელექტრონული მართვის პროგრამულ ალგორითმში გათვალისწინებულია საწვავის აკუმულატორში არსებული წნევის მნიშვნელობის კორექტირება ელექტრომაგნიტური ფრქვევანებისგამოყენების შედეგად.


Common Rail სისტემის მქონე დიზელის ძრავის მუშაობისთვის აუცილებელია ელექტრონული მართვის სისტემის ძირითადი კომპონენტები. კერძოდ: მუხლა და გამანაწილებელი ლილვების ბრუნთა რიცხვებისა და მდებარეობის განმსაზღვრელი სენსორები, გამაგრილებელი სითხის და ჰაერის ტემპერატურის სენსორები, აქსელერატორის, ჰაერის ხარჯის მზომის და ჩაბერვის სისტემაში არსებული წნევის სენსორები, ნამწვი აირების რეცირკულაციისა და ჩაბერვის სისტემაში არსებული სარეგულირებელო სარქველები. რა თქმა უნდა ჩაბერვის სისტემის ინტერქულერი და დაუწვავი საწვავის ავზში დაბრუნებული საწვავის გამაგრილებელი მექანიზმი.