• ფორმულა 1: გრან პრი 2019

    2019 წლის ფორმულა ერთის გრან პრი სარბოლო სესიებით

  • ავტომობილის თვითდიაგნოსტიკის ფუნქცია

    თანამედროვე და, მით უმეტეს, მომავლის „ჭკვიანი ავტომობილის“ ტექნიკური სისტემის მართვა წარმოუდგენელია მისი შემადგენელი მექანიზმებისა და მოწყობილობების მუშაობის მუდმივი (თვით)დიაგნოსტიკის გარეშე. ეს აუცილებელია, რათა მართვის სისტემამ დროულად მოახდინოს რეაგირება სისტემაში მომხდარ არასტანდარტულ მოვლენებზე და ეცადოს, თავად აღმოფხვრას იგი; ან ოპერატიულად გააფრთხილოს მძღოლი უწესივრობების შესახებ; ან (უკიდურეს შემთხვევაში) დაიმახსოვროს ისინი, რათა მოთხოვნისთანავე მიაწოდოს მათ შესახებ ინფორმაცია სერვისის თანამშრომელს (ან მძღოლს).

  • Sir Vival - ექსპერიმენტალური უსაფრთხო ავტომობილი შორეული წარსულიდან

    არსებობენ ავტომობილები, რომლებიც ხანდახან დროს უსწრებენ: ტექნოლოგიით, ვიზუალით თუ ა.შ. უშუალოდ კი ეს ერთგვარი "მუშტაიდის საბავშვო მანქანა" სინამდვილეში 1958 წლის Sir Vival-ია. რომელიც ვოლტერ ჯერომის შთაგონებთი მისია იყო შეექმნა მსოფლიოში ყველაზე დაცული ავტომობილი. პროექტი 10 წელი გაგრძელდა. საბოლოო ჯამში, მას მართალია დასახული მიზანი ბოლომდე ვერ გამოუვიდა მაგრამ მისმა ქმნილებამ მსოფლოში ყველაზე უცნაური ავტომობილის ტიტული მაინც დაიმსახურა. რეალურად, იგი ერთ-ერთი პირველი ავტომობილია 1957 წლის Aurora-სთან ერთად რომელიც ექსპერიმენტალურ უსაფრთხო ავტომობილად შეიქმნა.

  • საავტომობილო შიგაწვის ძრავები

    საავტომობილო ტრანსპორტში დღეისთვის გამოყენებულია ნავთობური წარმოშობის თხევად საწვავზე (ან აირად საწვავზე) მომუშავე შიგაწვის ძრავები. აღნიშნული ენერგეტიკული დანადგარის დანიშნულებაა ნავთობური წარმოშობის საწვავის წვის შედეგად მიღებული ქიმიური ენერგია გარდაქმნას მექანიკურ ენერგიად.

  • რა არის Top fuel და რით განსხვავდება ბენზინისაგან

    თუკი გნებავთ შექმნათ მაღალი სიძლიერის მქონე 4 ტაქტიანი (Stroke) ძრავა, არსებობს რამოდენიმე მეთოდი მის მისაღწევად. პირველი: გავზარდოთ ტაქტი. მეორე: დავაყენოთ ტურბინა/სუპერჩარჯერი. მესამე და ბოლო: შევცვალოთ ბენზინი სხვა უფრო ენერგეტიკული საწვავით. ხოლო რაც შეეხება Top fuel დრაგსტერებს, სამივეს ერთიანად აკეთებენ.

Followers

Saturday, November 29, 2014

STREET COYOTE SHOOTOUT

While people in the rest of the country are making snowmen, there will be some great modern 5.0 drag racing taking place at Orlando Speed World on Saturday, November 29. With classes for streetable Mustangs—both Coyote and EcoBoost versions—and Coyote-powered F-150s the event, assembled by Justin Starkey at VMP Tuning, promises to be a fun day of quarter-mile passes.
The Coyote-powered S197s have a head start, so it will be interesting to see how they compare to the latest Mustangs on the racetrack.
The Coyote-powered S197s have a head start, so it will be interesting to see how they compare to the latest Mustangs on the racetrack.
So far, there are a host of significant Mustangs slated to attend. From BMR Suspension’s Kelly Aiken and his VMP TVS-supercharged GT and Revolution Automotive’s Adam Browne and his naturally aspirated GT on the S550 team to players like Christian Morillo’s nitrous-injected 2011 GT and Sai Li’s turbocharged 2012 GT on the S197 side, the variety of cars looks really interesting.
If you want to attend, you can participate in the Roll Call thread here and see what other cars are planning to race. The event will be run in a heads-up fashion and there are no restrictions on tire size. For more on the rules, the classes are as follows:
  • Street Coyote Power AdderMustangs running a blower or turbo must weigh at least 3,500 pounds. If your Mustang runs nitrous only, it must weight at least 3,400 pounds. Finally, Coyotes running either a supercharger or turbocharger and nitrous must weigh 3,700 pounds.
  • Street Coyote Naturally AspiratedNaturally aspirated Coyotes must weight at least 3,300 pounds.
  • Street EcoBoost MustangEcoBoost Mustangs must weigh at least 3,300 pounds.
  • Street Coyote TruckCoyote-powered F-150s must weigh at least 4,700 pounds. (Sponsored byMore Power Tuning)
Gates open at 9 a.m. and time trials/qualifying will run from 10 a.m. to 12:30 p.m., with eliminations jumping off at 1 p.m. Racing is slated to wrap up around 4 p.m. There might even be an informal dinner get-together after the event.
To reward the participants, a variety of aftermarket companies are pitching in prizes for various categories, including class winners and specialty awards, such as Farthest Traveled, Fastest Stick, Fastest Auto, and Top Qualifier. So far those companies include:
We are hoping to see the first significant gathering of S550s running down the drag strip–both EcoBoost- and Coyote-powered.
We are hoping to see the first significant gathering of S550s running down the drag strip–both EcoBoost- and Coyote-powered—on Sunday.
• BMR Suspension (TBD)
• Gulf Racing Fuels (5 gallons of Mach 116 fuel)
• HP Tuners (Ford Pro HPT cable)
• JMS Chip & Performance(PedalMax or BoostMax)
• Piedmont Custom Motorsports ($500 off Coyote engine build with reinforced block)
• Power by the Hour ($400 gift certificate)
• Revolution Auto (MT82 build-up)
• SCT Performance (Two X4 PowerFlash handheld tuners)
• VMP Tuning (Cash prizes)
At the end of the event, the quickest S197 and S550 5.0 Mustangs—Naturally Aspirated and Power Adder—will square off to see which chassis reigns supreme.
We are really looking forward to it, and we’ll bring you complete coverage of the event right here. If you want to participate, there is a $50 entry fee, but spectators may attend for free. If you have any other questions or are interested in sponsoring a prize, email Justin@VMPTuning.com.